Publisert: 01.06.2018
Det handler om å få noe fra et sted det ikke er til et sted det ikke skal...
Lasse Hansen ønsket velkommen til fagseminaret om Nasjonal transportplan torsdag. Faglig ekspertise fra kommuner og fylkeskommuner var samlet for å få en løypeoppdatering på utredningsarbeidene for NTP 2022-2033. Transportetatene ønsket også innspill på områder og interesser som bør gis spesiell oppmerksomhet frem til utredningsfasen er ferdig.
- At planprosessen inkluderer et nært samarbeid med kommunesektoren er en betingelse for at planen står seg over tid og at alle aktører har tillit til at prosjektene som er planlagt flere år fremover faktisk vil bli gjennomført. Nasjonal transportplan har stor betydning for samfunnsutviklingen i Norge, sier Hansen.
Transportetatenes presentasjoner fra seminaret:
Terje Moe Gustavsen, vegdirektør og leder for styringsgruppen for NTP
NTP 2022-2033: Rammer, oppdrag og status
Status for arbeidet i aktuelle utredningsgrupper:
Alberte Ruud, prosjektleder i Vegdirektoratet:
Byområdene: For å nå Stortingets såkalte nullvekstmål skal det utvikles en bystrategi. Hva trenger kommunene av staten og omvendt for at en slik strategi skal bli vellykket?
Sari Wallberg, Vegdirektoratet:
Arealbruk i by
Kommentar ved Jofrid Burheim, avdelingsleder ved byplankontoret i Trondheim kommune
Se også Trondheim kommunes nettressurser om medvirkning.
Jørn Arntsen, prosjektleder i Statens vegvesen:
Klima og miljø: Hva trenger vi for å få ned utslippene? Stikkord: Konkurransegrunnlag, verktøy som kan lage klimabudsjett og klimaregnskap, materialer og maskiner som gir lave utslipp.
Malin Bismo Lerudsmoen, prosjektleder i Vegdirektoratet:
Mellomstore byområder: De mindre byområdene har noen av de samme utfordringene som større byer, men i mindre skala. Som grunnlag for neste NTP skal det utvikles en strategi for hvordan etatene skal jobbe med mindre byområdene som ikke er aktuelle for byvekstavtaler.
Cecilie Bjørlykke, prosjektleder i Jernbanedirektoratet
Ambisjon for bystrategier.
Ragnhild Wahl, prosjektleder i Jernbanedirektoratet:
Teknologiutredningen: Hvordan legge til rette for at teknologiinnovasjoner bygger opp under lokale og nasjonale mål? Hvilken betydningen har nullvekstmålet når vi har teknologisk utvikling som kan forventes å gi mer effektiv bruk av transportsystemet og nullutslipp fra personkjøretøy?
Har du innspill til noen av innleggene eller andre refleksjoner, ta kontakt med undertegnede.