Publisert: 12.12.2023
Arbeidet må fortøyes i ledelsen og forankres i resten av virksomheten. Er vi godt forberedt har vi mye større sjanse for å lykkes.
Dette er ikke ulikt det å forberede seg på en tur. Hvem skal være med, og hvor erfarne er de i terrenget? Hvilken rute skal vi gå? Hva bør vi pakke med oss?
Aktiviteter, tips og relevante verktøy
-
Definere utfordring og mål
Kjenner dere allerede på en helt konkret utfordring dere ønsker å løse, eller er det flere steder skoen trykker? For å sette en retning for arbeidet, bør vi starte med å bli enige om hvilken utfordring som skal løses, og definere et tydelig mål. Dette innebærer å ta noen valg, og sammen diskutere hva vi tror er realistisk å få gjennomført. Spørsmålene under kan kanskje hjelpe dere:
- Hvor er utfordringen størst?
- Hvorfor er det viktig å løse akkurat dette?
- Hva bør vi oppnå?
- Hva kan vi få til?
Har kommunen allerede strategier eller planer vi kan koble oss på?
Målene skal si noe om hva vi skal oppnå og for hvem. Vi kan senere se tilbake til målene som ble satt for å få bekreftet om vi er på rett spor og fått til det vi ønsker å oppnå.Det er viktig å huske at målene som settes er basert på det vi vet her og nå. Målene vil ofte endre seg underveis, etter hvert som vi får en bedre forståelse av utfordringen. Da kan vi alltids gå tilbake og justere dem.
Å sette innledende mål er som å bli enige om hvor turen skal gå. Det er mange mulige ruter vi kan ta, så det er viktig å prioritere og bli enige om akkurat denne turen. Hva tror vi at vi kan få til og hvor skal vi sette målet vårt? Er det flere som burde være med? Er det andre som har nyttig erfaring på dette området?
Tips
Målene vi setter bør si noe om bakgrunnen for hvorfor noe skal gjøres, og hva det er vi ønsker at en ny løsning skal bidra til og for hvem.
Eksempel på mål: Gi helhetlige og koordinerte tjenester til unge voksne med nedsatt funksjonsevne og eventuelle tilleggslidelser.
Relevante verktøy og maler
Prosjektpresentasjon - Veikart for tjenesteinnovasjon (PowerPoint) Gevinstrealisering - Veikart for tjenesteinnovasjon -
Sette opp et godt team
I kommunene finnes det heldigvis pådrivere - mennesker som er opptatt av å ta tak i problemer rundt seg, og som engasjerer og får med seg andre. Disse ildsjelene er gode å ha, men jobber de alene kan de hoppe til løsningen for tidlig, eller bli utbrente. Pådrivere trenger derfor et team!
Et godt team bør bestå av folk med ulik bakgrunn og kompetanse. Stort mangfold i gruppen gjør det lettere å jobbe frem kreative og gode løsninger. Til å begynne med bør det settes av tid og ressurser til å bli godt kjent med hverandre, og bygge gjensidig tillit og respekt. Da blir det enklere å dra nytte av hverandres kompetanse, og fordele ansvar og oppgaver.
Hvordan er turgruppen deres? Hvor mye erfaring har den enkelte? Hvem tar ansvar for hva? Hvem leder an med kart og kompass, hvem tar vare på motivasjonen med drikke og snacks, hvem har med seg førstehjelpsskrinet i sekken?
Tips
Når vi setter opp et team er det viktig å bli enige om roller, ansvar, og sammen lage en plan for hvordan vi best kan samarbeide.
- Hvem leder prosessen?
- Hvem kaller inn til møter og sørger for å skrive referat?
- Hvor mye tid og kapasitet har den enkelte til å jobbe sammen? Avtal gjerne tid til å jobbe sammen så tidlig som mulig, slik at alle har det i kalenderen.
- Sett opp et oppstartmøte for å definere mål, legge en plan og bli ordentlig kjent med hverandre.
- Det kan være lurt å avtale jevnlige statusmøter med hele teamet for å diskutere hvordan arbeidet går og planlegge veien videre.
Ha det gøy! Det er lov å prøve og feile - det er slik man lærer. Det viktigste er at dere er sammen om det.
-
Forankring
Forankring handler om å involvere andre i arbeidet som skjer. Det gjelder alt fra beslutningstakerne og lederne som må gi grønt lys for arbeidet, til andre både i egen organisasjon og utenfor som kan bidra i prosessen. Og ikke minst: dem som faktisk skal ta løsningen i bruk.
For å få til god forankring er det viktig å gjøre folk bevisste på hvilken verdi løsningen skal skape. Husk at verdi i denne sammenhengen ikke kun er økonomisk, men også ting som økt kvalitet, eller bedre omdømme.
I tillegg er det viktig å sørge for at de som involveres har en felles forståelse av målsettingen og hvilket arbeid som skal gjøres. Her kan det være kjekt å referere til de ulike stegene.
Fjellvettregel nr. 1 sier at du ikke bare skal planlegge turen, men også melde fra hvor du går!
Tips
Forankring er noe som bør skje gjennom hele reisen dere skal på. I tillegg til å tenke på hvem, er det også lurt å tenke på hvordan. Hvordan kan dere dele med andre? Det kan gjøres i nyhetsbrev, invitasjoner til workshops eller åpne økter for innspill og tilbakemelding. Jo mer dere involverer folk, jo større eierskap vil de ha til løsning og sluttresultatet - dette er en viktig suksessfaktor!
Relevante verktøy og maler
Forankringsverktøy - Veikart for tjenesteinnovasjon Forankringsverktøy - Interessentanalyse og forankringsplan (PowerPoint) Prosjektpresentasjon - Veikart for tjenesteinnovasjon (PowerPoint)