Innovasjon er et bredt begrep som rommer mye, og kan av og til oppleves overveldende.  Det skilles ofte mellom inkrementell og radikal innovasjon. Mange tenker ofte på fundamentale endringer som medfører store omveltninger, men bare en brøkdel av innovasjoner som gjøres er radikale.

Det meste vi gjør er inkrementelle innovasjoner. Små stegvise endringer og videreutviklinger av hvordan vi gjør ting i dag. Det er her vi finner mange forbedringsprosesser.

Det viktigste er at innovasjon og endringer skal skape verdi. “Verdi” kan vurderes på mange måter, for eksempel i form av:

  • Bedre økonomi og kost-/nytte
  • Bedre kvalitet og redusert feilprosent
  • Høyere effektivitet og produktivitet
  • Bedre livskvalitet og tilfredshet
  • Bedre omdømme og kundevennlighet
  • Bedre brukervennlighet og enklere brukergrensesnitt

Definisjonen på innovasjon som vi bruker i dette verktøyet er: Nytt, nyttig, nyttiggjort. 
Nytt, nyttig, og nyttiggjort er tre fundamentale byggesteiner for vellykket innovasjon. Innovasjon handler om å skape noe nytt, å finne nye løsninger på både de store og små utfordringene vi møter på. Denne nye løsningen skal også være nyttig, ved at den er forankret i folks reelle behov og løser et problem. Til sist må den være nyttiggjort, ved å sikre at løsningen faktisk tas i bruk og skaper verdi.

Nytt

Ofte tenker vi at innovasjon innebærer å skape noe helt nytt; en radikal endring som bryter med alt som har vært tidligere. I sjeldne tilfeller stemmer dette, men som oftest er det snakk om mer inkrementelle endringer som viderefører det vi allerede har eller gjør, eller å ta i bruk eksisterende løsninger i en ny sammenheng. Kanskje har noen på en annen avdeling, virksomhet eller kommune kommet opp med en løsning som kan tilpasses dere, eller tas i bruk i en helt annen kontekst?

Nyttig

I tillegg til at løsningene vi kommer frem til skal være nye, må de også være nyttige. Det vil si at løsningen faktisk må svare på folks behov. Da er det viktig at vi bruker tid på å gjøre innsiktsarbeid, og går i dybden på utfordringene vi ønsker å ta tak i. Ofte ser vi kun symptomene på utfordringen, men ikke hva det egentlig skyldes. Ved å få grundig innsikt i behovene kan vi utarbeide løsninger som tar tak i de egentlige problemene, og virkelig skape endring over tid. Det er når en løsning svarer på brukeres behov og tas i bruk, at vi skaper verdi. Verdi kan vise seg gjennom økt tilfredshet på arbeidsplassen, økonomi, effektivitet og produktivitet eller økt livskvalitet hos dem som mottar tjenestene.

Nyttiggjort

Uansett hvor ny og nyttig en løsning er hjelper det ikke med mindre den blir nyttiggjort. Den beste løsningen er en løsning som faktisk blir brukt. For å sikre dette må vi planlegge for hvordan den skal tas i bruk,og stimulere til bruk av løsningen. Dette gjør vi blant annet gjennom god formidling, og spredning av løsninger vi ser har en god effekt.