Forslag til løsninger må beskrives, og forslagene bør testes og justeres frem mot en ferdig løsning.

Denne prosessen kan sammenlignes med å utforske ulike stier. Noen ganger kan stien som ser enklest ut være den som ender i en myr. Da er det bare å snu og prøve en annen. Ulike stier kan også føre til det samme målet - vi må utforske og gjøre evalueringer sammen underveis for å velge den beste.

Aktiviteter, tips og relevante verktøy

  • Finne inspirasjon og lære av andre

    I kommuner og fylkeskommuner er det ikke uvanlig at mange opplever de samme utfordringene. Like ofte har andre som sliter med det samme problemet allerede utviklet gode løsninger! Derfor er det viktig å bruke noe tid på å få oversikt over løsninger som allerede finnes. Husk at dette kan være løsninger i andre kommuner, men også fra andre sammenhenger. Det å effektivisere informasjonsflyt er for eksempel noe mange organisasjoner sliter med, ikke bare kommuner.

    Ved å se på andres løsninger, kan vi vurdere hva som fungerte, hva som kunne vært gjort bedre, og hva som må tilpasses for at det skal passe inn i vår situasjon. Dette kan gi oss et godt forsprang når vi skal i gang med å utvikle egen løsning.

    Har du noen gang tråkket feil i myra og fått sokkene våte? Da er du sikkert også kjent med trikset om å putte en plastpose rundt foten før du trasker videre. Vi trenger ikke finne opp hjulet på nytt hver gang, men heller lære av hva andre har gjort.

    Tips

    Vet dere allerede om andre avdelinger, virksomheter eller kommuner som har samme utfordring eller har jobbet med samme problematikk? Eller kanskje noen andre vet? Om det ikke allerede eksisterer løsninger dere kan hente inspirasjon fra, så kan det godt være andre har innsikt som kan være relevant.

    Noe av det viktigste er å dele og snakke med andre om utfordringen vi prøver å ta tak i. Alt for ofte sitter vi og jobber bak lukkede dører. Snakk med andre utenfor teamet, kanskje til og med utenfor jobb. Man vet aldri hvem som har hørt om noe lurt!

  • Idémyldring

    Når vi mener at vi har fått en god og grundig forståelse av nå-situasjonen, er det på tide å vende blikket fremover, og begynne å tenke på løsninger!

    Når vi skal tenke på mulige løsninger er det viktig å beholde et åpent blikk på hva den kan være. Vi må ha frihet til å komme med alle slags idéer, uten at de blir avfeid med en gang. Ofte kan det som starter som en ganske "dårlig" eller urealistisk idé bidra til noe veldig bra hvis vi tillater oss å bygge videre på det. Det gjelder altså å ikke være for kritisk i starten, og heller tenke at jo flere idéer vi klarer å komme med, jo bedre! 

    Det finnes mange metoder for å komme på idéer. Nedenfor finner du lenker til noen av dem, og som med alt annet - det blir som oftest bedre når vi er flere. Så få med deg resten av teamet og gjerne andre utenfra virksomheten.

    Det kan være krevende å planlegge en hyttetur helt på egenhånd. Det blir ofte bedre om vi er flere om det. Selv om det kan være overveldende med mange innspill, blir turen som regel bedre hvis mange har bidratt!

    Tips

    Når vi skal komme på idéer sammen er det utrolig viktig å få tankene ut av hodet og ned på bordet slik at de kan bygges videre på i lag. Dette kan være skummelt for mange, og det krever at vi er åpne og bygger opp under hverandres idéer og innspill. Si heller “ja, og….” fremfor “Nei, men…”.

    Bruk også ulike måter å formidle idéene på! Tegn dem ut med enkle strektegninger, lag et diagram, sammenlign med andre løsninger som allerede finnes, beskriv et lite scenario – det er ingen begrensninger. Det viktigste er å få kommunisert idéene!

    Lenkeblokk Icon Idemyldring og problemløsning (PowerPoint) Lenkeblokk Icon Dagens tjenestereise
  • Prioritere

    Nå har vi kommet frem til en hel mengde idéer. Neste steg er å prioritere. Det er ikke alle idéene vi får tatt med oss videre og utviklet, og det gjelder derfor å velge ut noen som vi vil jobbe videre med. 

    Som oftest gjelder det da å tenke på verdi og gjennomførbarhet. Aller best er idéene som både har potensialet til å tilføye mye verdi og er gjennomførbare hos oss. Noen idéer ligger kanskje i grenseland. De har stort potensial, men kan virke veldig krevende å faktisk få gjennomført. Andre kan være veldig lette å gjennomføre, men gir ikke så mye verdi. Slike idéer kan vi vurdere om vi kan kombinere med andre, sånn at vi likevel får med noe fra dem i videre utvikling. Idéene som har lite potensiell verdi og som er vanskelige å gjennomføre kan vi stort sett forkaste. Det kan likevel være elementer av disse idéene som kan være verdt å ha i bakhodet fremover!

    For å bygge videre på hytteturen vi brukte som eksempel for idémyldringen, er det ikke alle forslag vi kan gjennomføre. Vi må velge oss ut noen av idéene, slik at vi får satt sammen noe vi faktisk kan gjennomføre.

    Gir det kanskje også mening å involvere ledere eller beslutningstagere når dere skal prioritere hvilke(n) idé(-er) dere skal ta videre inn i testing?

  • Teste og iterere

    Når vi skal videreutvikle idéene, er det viktig at vi kommer i gang med å teste tidlig. Ved å få tilbakemelding tidlig kan vi være sikre på at vi er på rett spor i utviklingen av løsningen, og at vi fortsatt jobber for å svare på de behovene vi ønsket å møte. Vi justerer heller underveis enn å utarbeide noe som er veldig ferdig med en gang, men som ikke egentlig løser problemet for brukerne.

    Nøkkelen til å få mest mulig ut av dette arbeidet er å jobbe gjentakende. Det vil si at vi tar flere runder der vi går frem og tilbake mellom å få innspill og å utvikle løsningen videre. 

    Når vi er på tur prøver vi oss kanskje på et par ulike stier, og det er ikke sikkert alt fungerer som vi trodde. Vi må kanskje bruke annet utstyr enn vi tenkte. Er det noe vi mangler? Noen ganger justerer vi kursen når vi møter utfordringer, og andre ganger må vi innse at stien var feil og gå et stykke tilbake.

    Tips

    Til å begynne med kan testingen være veldig enkel. Det trenger ikke være mer enn en samtale der vi legger frem løsningen og får noen innspill. Så, jo lengre vi kommer i utviklingen, jo mer virkelighetstro bør testene være. Etter hvert kan vi begynne å bruke enkle skisser, og til slutt kan vi teste utkastet til den faktiske endelige løsningen i en virkelig sammenheng.

    Det kan være skummelt å presentere en løsning som vi vet er langt fra ferdig. Da er det nyttig å tenke på dette som en måte å styre risiko på. Det er bedre å få innspill tidlig for å forstå hva som må endres, enn å investere masse tid og krefter for så å finne ut at det vi har gjort egentlig ikke er riktig. Så selv om det kan være ukomfortabelt, tjener vi stort på det i det lange løp.