Til hovedinnhold

Arbeidsgiverpolitikk

Arbeidsliv

Kompetanse og rekruttering

Profilering og rekruttering gjennom bruk av sosiale medier

Prosjektet  har undersøkt hvordan og i hvilken grad kommunesektoren  bruker sosiale medier til rekruttering og profilering.
Foto: Shutterstock, 13_Phunkod

Prosjektnummer:154030

Utførende miljø: Samfunnsøkonomisk analyse

Ferdigstilt: 2015

Hovedfunnene i analysen

Kommuner bruker sosiale medier, men i liten grad til å profilere seg som arbeidsgiver. Facebooksiden til kommuner brukes i hovedsak til innbyggerdialog. Det er noe skepsis forbundet ved å bruke siden til profilering av kommunen som arbeidsgiver, og til rekruttering fordi man er redd for at informasjonen skal være irrellevant for storparten av følgerne.

Å bruke sosiale medier til profilering og rekruttering gir trolig gevinster, men bør inngå i en helhetlig strategi for størst gevinstrealisering.

I tillegg til rapporten er det utviklet et nettbasert verktøy.

KONTAKT