Vi har kommet frem til en løsning som vi vet svarer på brukernes behov, og som vi har tro på at vi kan levere. Da gjenstår det å sette det hele ut i livet! Vi må få løsningen inn i daglig drift, og følge opp når løsningen møter den virkelige verden.

Vi må også huske å ta med oss alt vi har lært underveis. Er det noe som er relevant å dele med andre som skal ta denne turen neste gang?

Aktiviteter, tips og relevante verktøy

  • Pilotere

    Dersom det er en omfattende endring som skal gjøres, bør løsningen først tas i bruk i en mindre skala i en kort periode. Dette kaller vi pilotering. Underveis følger vi nøye med og snakker med dem som er involvert eller blir berørt, for å se hvordan det går. Dette er ofte den mest "avanserte" og siste testen vi gjør før løsningen for fullt blir en del av daglig drift. Ved å pilotere en løsning ser vi hvordan den fungerer i møte med virkeligheten, og hva vi eventuelt må justere før vi går videre.

    Pilotering kan sammenlignes med å teste ut de nye turskoene på en søndagstur, før du tar dem med ut på en lengre topptur. Både for å gå skoene inn, men også for å faktisk teste ut om de sitter som ønsket. 

    Tips

    Det kan ofte gjøre litt vondt eller være sårbart å skulle gjøre ting på nye måter, eller være utsatt for en eller annen endring. Det kan skape motstand for den nye løsningen - litt avhengig av hva løsningen er. Pass på å være tydelig på at dette er en test, og at intensjonen er å finne ut hvordan løsningen kan gjøres bedre.

  • Ta i bruk

    Når vi tar i bruk en ny løsning og gjør den til en del av en daglig drift, er det noen ting det kan være greit å huske på:

    • Lag en plan for hvordan det skal gjøres. Hvem har ansvaret for hva? Hvilke siste endringer er det som må gjøres?

    • Husk at folk flest ikke er så glad i endringer. Derfor er det viktig å ikke bare fortelle folk hva de skal gjøre, men også hvorfor. Er behovene og løsningen allerede godt forankret hos dem som blir berørt av en ny løsning? Ta dere tid til å fortelle om hva som er blitt gjort, hvilke behov som er identifisert, og hvilken verdi den nye løsningen kan ha. 

    • Start i det små. Det kan være lurt å ta i bruk deler av en løsning først, og deretter gradvis skalere det opp, eller at løsningen i sin helhet tas i bruk på for eksempel én avdeling før det “rulles” ut til alle avdelingene. 

    Dere har kanskje besteget fjellet dere hadde satt som mål for turen, kommet frem til hytta eller fylt kurven med blåbær? På samme måte som i Steg 1 - Legge grunnlaget, må vi nå planlegge godt for tilbaketuren, bli enige om hvilken vei vi skal gå, hvem har hvilke roller og ansvar. Er alle informert og har det de trenger?

  • Følge opp

    Når løsningen er i drift, er det lurt å etablere en lavterskel kanal for å samle innspill og idéer fra både brukere og ansatte. På den måten kan dere enkelt fange opp om det er noen justeringer som bør gjøres med den nye løsningen. Hvis det er mindre ting kan det endres fortløpende, mens større endringer kanskje krever at det etableres et  team som har ressurser til å følge opp. 

    Et slikt forbedringsteam kan også bidra til å bygge en kultur der alle opplever at de kan identifisere både store og små utfordringer på egen arbeidsplass eller i egen kommune, og snu disse om til nye, nyttige og nyttiggjorte løsninger. 

    Det er også lurt å evaluere ikke bare løsningen, men også prosessen dere har vært gjennom sammen for å lære og justere til neste gang, og dele med andre. 

    Når turen er ferdig  kan dere oppleve at dere både er utslitte og tilfredse med det dere har gjort sammen. Men hva kan vi egentlig lære av det, bør noe gjøres annerledes til neste gang? Burde vi hatt annen kunnskap med i teamet, husket vi å dele med andre hvor vi skulle gå, hadde vi riktig utstyr eller burde vi rett og slett tatt en helt annen vei?

    Tips

    Har dere en intern digital kanal der dere normalt deler ting? Da kan kanskje det være en idé å forfølge. Hvis dere hadde en kanal for å dele og forankre underveis kan dere kanskje bruke den samme til å hente innspill også? Hvis ikke, finnes det alltid andre måter å samle innspill på. Det kan være en boks på lunsjrommet eller i venteværelset? Eller kanskje dere rett og slett bør ta en runde og snakke med folk om deres erfaringer med den nye løsningen?