Til hovedinnhold

Regional organisering

Samfunnsutvikling – og planlegging

Merverdiavgiftskompensasjon – vurdering av endret praksis i Skattedirektoratet

Prosjektet skal gi en vurdering av rettsgrunnlaget for skattedirektoratets nye lovfortolkningspraksis av merverdiavgiftskompensasjonen innenfor sentrale områder og en samfunnsøkonomisk analyse av konsekvensene disse innstrammingene har. Prosjektet skal spesielt se på boliger særskilt tilrettelagt for helseformål eller sosiale formål, samt på problemstillinger knyttet til konkurranseunntaket innenfor kultur- og idrettsbygg.
Foto: Illustrasjon: Oslo kommune

Prosjektnummer:154040

Utførende miljø: Ernst and Young

Ferdigstilt: 2016

EY har på oppdrag for KS foretatt en vurdering av rettsgrunnlaget for Skattedirektoratets lovfortolkningspraksis av momskompensasjon innenfor kommunale boliger og kommunale kulturhus, samt foretatt en overordnet økonomisk analyse av konsekvensene

Ut fra vurderinger av rettskildene mener EY at Skatteetatens tolkning og praktisering av regelverket er for streng, når det gjelder boliger. I tillegg er Skatteetatens krav om dokumentasjon med enkeltvedtak svært vanskelig å praktisere for kommunene. Også når det gjelder kulturhus er EYs vurdering at Skatteetaten praktiserer konkurranseunntaket strengere enn det som ble lagt til grunn i beskrivelsen av unntakets økonomiske konsekvenser i lovens forarbeider. En vurdering av Skatteetatens praktisering av regelverket i forhold til ESAs praktisering, viser at Skatteetatens praksis medfører at kommunenes rett til momskompensasjon begrenses i større grad enn ESA-avgjørelsen tilsier.

Til sammen tilsier dette et potensielt tilbakebetalingskrav for kommunene på mellom 3,2 og 3,3 milliarder kroner. Dette beløpet omfatter kun investeringer i kommunale boliger og kulturhus. Årlig momskompensasjon innenfor drift av de samme byggene kommer i tillegg og vil utgjøre betydelige beløp. I tillegg vil konkurranseunntaket helt eller delvis også omfatte drift og investering av blant annet svømmehaller, tannhelsetjeneste til voksne betalende kunder, asylmottak, leirskoler, elev-/studentkantiner, vederlagsfri fergetransport, småbåthavner, vederlagsfrie museer m.m. Det potensielle tapet for kommunene er derfor langt høyere enn 3,3 milliarder kroner.

KONTAKT