
Pressevakt
kom@ks.no 24 13 26 01Bærekraftsmålene
Videregående opplæring
Prosjektet har utredet hvordan videreutdanningen av lærere og skoleledere kan organiseres, innrettes og finansieres for å gjøre satsingen på videreutdanning mer kostnadseffektiv og bærekraftig.
Kommunene og fylkeskommunene brukte i 2013-2014 660,1 mill. kroner til etter- og videreutdanning av lærere og skoleledere. Utgiftene kan i hovedsak deles i to komponenter; vikarutgifter og utgifter til andre forhold, som reise og opphold mv. 76 prosent av utgiftene var knyttet til videreutdanning innenfor strategien Kompetanse for kvalitet. Skoleeiernes utgifter i denne sammenheng består i stor grad av kostnader til reise, opphold, studieavgift og studiemateriell. Kommunenes og fylkeskommunenes utgifter til etterutdanning og videreutdanning utenom strategien utgjorde 156,6 mill. kroner i 2013-2014.
Beregnede estimater viser at dersom dagens behov for videreutdanning av undervisningspersonale skal dekkes i løpet av de neste ti årene, vil dette til sammen koste 805,3 mill. kroner årlig for staten og skoleeierne. Kommunene og fylkeskommunenes andel vil utgjøre 61 prosent av utgiftene.
For å kunne imøtekomme den fremtidig forventede etterspørselen etter videreutdanning på en kostnadseffektiv og hensiktsmessig måte, vil det være behov for å organisere og innrette videreutdanningen annerledes enn i dg. Det foreslås at det i større grad legges opp til at skoleeiere og høyere utdanningsinstitusjoner samarbeider om å få til løsninger der videreutdanningen avvikles i lærernes nærmiljø. Det må også i større grad utvikles nettbaserte utdanningsopplegg.
Pressevakt
kom@ks.no 24 13 26 01