Til hovedinnhold

Arbeidsgiverpolitikk

Arbeidsliv

Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet

Prosjektet skal følge opp endringen fra forrige avtalerevisjon, se hvordan KS’ medlemmer har benyttet seg av endringen, og synspunkter på endringen basert på erfaringene de har gjort.
Foto: Pexels, Pixabay

Prosjektnummer:134024

Utførende miljø:

Ferdigstilt: 2013

​Synspunkter på SFS 2213 og fremtidig avtale

Skoleeierne og skolelederne som har deltatt i undersøkelsen har svart på en rekke spørsmål om læreres arbeidstid. Punktene som det i størst grad gis uttrykk for enighet i er at det er viktig at rektor har sty-ring over de ansattes arbeidstid, at arbeidsplaner er et viktig styringsverktøy for arbeidsgiver, og at un-dervisningspersonalet har behov for en egen arbeidstidsavtale som sikrer like vilkår uavhengig av hvor i landet man underviser. I motsatt ende av skalaen var det størst grad av uenighet i at det ikke er ønske-lig å endre gjeldende avtale. Det er med andre ord et flertall blant både skoleeiere og skoleledere som ser et behov for å endre gjeldende avtale.

Det aktørene i størst grad mener det er viktig å prioritere ved neste avtalerevisjon er flere dager til kompetanseheving, planlegging m.m., en utvidelse av arbeidsplanfestet tid, og at hele årsverket må bli en del av arbeidsplanfestet tid. Respondentene gir på den andre siden uttrykk for at det er minst viktig å prioritere å fjerne årsrammene for undervisning, ordinær arbeidstid uten egen sentral arbeidstidsavta-le, og en rammepreget avtale med stor grad av lokalt handlingsrom.

KONTAKT