Den politiske og administrative toppledelsens engasjement for skolen og utdanningen i norske kommuner og fylkeskommuner
Prosjektet ser på hvordan situasjonen i norske kommuner og fylkeskommuner er med hensyn til toppledelsens oppmerksomhet omkring innhold og kvalitet i skolen.
Undersøkelsen viser at toppledere i norske kommuner og fylkeskommuner ikke opplever at de sidene ved skole og utdanning som de mener er viktigst å satse på, kvalitet og innhold, gjenspeiles i de sakene som er på sakskartet i de besluttende organer. Her har fortsatt saker som angår økonomi og skolebygninger en dominerende posisjon. Topplederne mener selv at deres engasjement omkring innholds- og kvalitetssiden av skolens virksomhet har økt de siste årene. De gir uttrykk for å ha liten kapasitet for å utvikle et sterkere engasjement på dette området. De faktorene som sterkest synes å bidra til å stimulere engasjementet, er direkte kontakt med det som skjer i skolen, samt oppbygging av kunnskap om skoleområdet. Generelt finner man svært små forskjeller mellom kommuner og fylkeskommuner