Når rammer og behov er kartlagt, er det viktig å få oversikt over oppgaver og aktiviteter som skal løses, og hvilken kompetanse som trengs.
Oppgavedeling handler om riktig bruk av ressurser på rett sted, til rett tid – til det beste for de som bruker tjenestene. Dette er en sentral del i tjenestestyrt bemanning og henger sammen med de andre fasene i denne veilederen.
Derfor skal vi planlegge og løse oppgaver og aktiviteter på nye måter
- Vi blir stadig eldre
- Andelen i arbeidsfør alder minker
- Det er for mye utenforskap blant de i arbeidsfør alder
- Kommuneøkonomien er mer presset
- Det er knapphet på helsefaglig personell
- Sentraliseringen øker
- Helse- og sykdomsbildet endrer seg
- Forventningene blant brukere og pårørende øker
Hensikten med aktivitets- og oppgaveplanlegging er å få felles innsikt i og forståelse for dagens praksis, som vist i den gylne trekanten. Det gir mulighet til å identifisere utfordringer, finne gode løsninger for brukere og en bedre bemanningsløsning for ansatte.
God aktivitets- og oppgaveplanlegging åpner også opp for å tenke nytt på hvordan vi rigger driften og bruker ressursene våre.
Ikke minst får vi et godt grunnlag for å vurdere forsvarligheten i tjenesten og balansen mellom:
- Oppgaver som skal løses og tilgjengelig arbeidskraft gjennom døgnet (kompetanse, kapasitet og kontinuitet)
- Arbeidsintensitet, hvile og restitusjon gjennom vakter og mellom vakter
Når oppgave- og aktivitetsplanlegging gjøres på riktig måte, lykkes vi med å:
- Frigjøre ressurser
- Øke pasientsikkerheten
- Mobilisere og utvikle kompetanse
- Tilrettelegge for mestring og motivasjon
- Sikre nok kontinuitetsbærere og andre ressurser
- Sikre rett balanse mellom oppgaver og bemanning
Med utgangspunkt i føringene fra forrige steg (tjenesteområde, -behov og -krav) skal dere kartlegge dagens aktivitet- og oppgavedeling og re-organisere denne for neste planperiode.
Den nye aktivitets- og oppgavedelingen danner også grunnlaget for arbeidet med bemanningsplanen i neste steg.
Nå er på tide å kartlegge dagens- og planlegge fremtidens aktivitets, -oppgave og bemanningsløsning. Den bør involvere alle medarbeidere for å sikre felles forståelse for oppgavene og hvem som skal gjøre hva.
Dette skal dere gjøre:
- Kartlegge og vurdere dagens aktivitets-, oppgaveløsning og bemanningsløsning på avdelingen
- Re-organisere aktivitets-, oppgaveløsning og bemanningsløsning for neste planperiode
Hensikten med øvelsen er å bli bevisst på hvordan dere planlegger og gjennomfører oppgaver og aktiviteter – og vurdere om dere har rigget dere med rett kompetanse og kapasitet til å løse oppgavene.
Det innebærer blant annet å:
- Vurdere hvor godt dere svarte ut behov og krav i forrige planperiode
- Finne ut hvordan dere kan jobbe smartere, bedre og mer effektivt i neste planperiode med en bedre fordeling av tilgjengelig kompetanse og kapasitet
Deretter skal dere utarbeide et nytt felles forslag til en ny organisering av aktiviteter og oppgaver. Disse skal bidra til å oppnå ønskede gevinster i neste planperiode.
Dette trenger dere:
- Gråpapir
- Post-It-lapper, to sett per farge
- Tusjer
- Skoletyggis
- Tape
- Flippover
- Sett 1 representerer ulike kompetansegrupper. Vi foreslår følgende farger: sykepleier / vernepleier (blå), helsefagarbeider (rosa), assistent (gul) og lærling (grønn).
- Sett 2 representerer ulike kategoriseringer av aktivitetene og oppgavene (direkte brukerrettede tidskritiske oppgaver, indirekte brukerrettede tidskritiske oppgaver, direkte ikke – tidskritiske oppgaver og indirekte ikke – tidskritiske oppgaver). Vi anbefaler fire andre farger enn de dere bruker for kompetansegrupper.
Eksempler på kategorier:
Direkte brukerrettede tidskritiske oppgaver: injeksjon av insulin
Indirekte brukerrettede tidskritiske oppgaver: legevisitt
Direkte ikke-tidskritiske oppgaver: blodprøver
Indirekte ikke-tidskritiske oppgaver: legge og kontrollere dosett
Hvordan gå frem i prosessen?
Vi anbefaler at prosessen strekkes over fire til seks uker. Prosessen legges opp slik at alle i avdelingen er involvert gjennom perioden. En har lykkes med denne prosessen når ny oppgave- og bemanningsløsning er eid og forstått av alle (flertallet) av medarbeiderne på arbeidsplassen.
- Kartlegge og vurdere dagens aktivitets-, oppgaveløsning og bemanningsløsning på avdelingen
- Re-organisere aktivitets-, oppgaveløsning og bemanningsløsning for neste planperiode
Vi anbefaler at hovedansvaret for gjennomføringen av denne prosessen legges til lokal partssammensatt gruppe som suppleres med øvrige medarbeiderne på avdelingen for å sikre innsikt i daglig drift. Denne gruppen har også ansvar for å involvere kollegaer underveis.
Den utviderede partssammensatte gruppa bør legge opp til minst tre samlinger i perioden. Erfaringsmessig trenger en fem til seks timer på første steg og fire til fem timer på de to neste stegene.
Deltakere i prosessen: Ledere, tillitsvalgt, verneombud og medarbeiderne på avdelingen
Beregnet tidsbruk: Minimum fire til seks uker.
Før dere går i gang: Dette er en stor og tidkrevende oppgave som kan løses over flere arbeidsøkter. Vi anbefaler å sette av tre økter til oppgaven.