Til hovedinnhold
Steg 1

Evaluering

Evaluering av en prosess handler om å se tilbake og tenke framover. Nå skal dere vurdere hvordan bemanningssituasjonen påvirket kvaliteten i tjenestene, driften og arbeidsmiljøet i inneværende planperiode.

Evaluering av en prosess handler om å se tilbake og tenke framover. Nå skal dere vurdere hvordan bemanningssituasjonen påvirket kvaliteten i tjenestene, driften og arbeidsmiljøet i inneværende planperiode. Refleksjonene blir førende for hvordan dere jobber videre.

 

Evalueringen er todelt. Den første delen er en øvelse som viser opplevelsen av bemanningssituasjonen på tjenestedet. Den andre handler om å kartlegge de faktiske forholdene.

Evaluering del 1

Dere har allerede jobbet med den gode vakta og blitt enige om hva den innebærer. Nå skal dere evaluere bemanningssituasjonen i forrige planperiode.

 

Evalueringspunkter:

  • Opplevde dere stabilitet i bemanningen i perioden?
  • Hadde dere den nødvendige kompetansen tilgjengelig i hele perioden?
  • Var dere sårbare med tanke på bemanning og oppfølging av brukere?
  • Hvordan opplevede dere at vaktskifter og rapportering fungerte i planperioden?
  • Opplevde dere varierende kvalitet i tjenestetilbudet som følge av bemanningen?
  • Hvordan var forholdet mellom planlagt og faktisk bemanning?


Lenkeblokk Icon Last ned mal for evaluering del 1

Husk

Det er viktig å ha oversikt over planlagt og faktisk bruk av kompetanse. Vi anbefaler å kartlegge sammensetningen av kompetanse i utvalgte uker, for eksempel en ferieuke og en ordinær uke.

Det er også viktig å måle kontinuiteten i tjenesten.

 

Måleindikatorer for dette kan være:

 

  • Andel heltid
  • Gjennomsnittlig stillingsstørrelse
  • Sammensetning av kompetanse- andel høyskole, helsefagarbeidere, ufaglærte
  • Andel innleie av vikarer i forhold til bemanningsbehovet
  • Andel vikarer og type vikariat (tilkalling vs. fast vikariat)
  • Andel stillinger over 80 prosent (kontinuitetsbærere)
  • Andel stillinger under 50 prosent

Last ned mal for måling av kvalitet og kontinuitet, arbeidsmiljø og effektivitet. Dette tar utgangspunkt i gevinstene som Moland og Bråthen har forsket på.

 

Lenkeblokk Icon Last ned mal for måleindikatorer (modell) Lenkeblokk Icon Last ned mal for måleindikatorer (tabell)

Husk: Dette er forslag til måleindikatorer. Velg de som er relevante for dere.

 

Refleksjoner etter evaluering av del 1

Hvordan påvirker målingen av kontinuiteten i tjenesten bemanningen gjennom døgnet, uka og året?

Diskuter hvordan de ulike vaktene oppleves:

  • Dagvakt
  • Kveldsvakt
  • Nattevakt

 Diskuter hvordan periodene oppleves:  

  • Ukedager
  • Helger
  • Ferier
  • Høytider

 

Lenkeblokk Icon Last ned mal for refleksjoner etter evaluering 1

Evaluering del 2

Når dere har evaluert opplevelsen av bemanningssituasjonen i forrige planperiode, skal dere se på de faktiske forholdene.

 

Evalueringspunkter:

 

  • Var balansen mellom arbeid, hvile og fritid forsvarlig i planperioden?
  • Var det mye overtidsarbeid?
  • Var sykefraværet høyt?
  • Var det utfordringer med rekruttering av riktig kompetanse?
  • Var det høy turnover i perioden?
  • Var det satt av nok tid til møter og kompetanseheving?
  • Hvor mange avvik ble registrert i planperioden?

 

Hent ut rapporter på turnus, innleie og fravær i forrige planperiode. Se på stillingsstørrelser, kompetansesammensetting og helgetimer.

 

Oppsummer refleksjonene og vurder hvordan dette påvirker kvaliteten, arbeidsmiljøet og driften i tjenesten.

 

Lenkeblokk Icon Last ned mal for evaluering del 2

 

Tips: Refleksjonene fra oppgaven med den gode vakta kan hjelpe dere med å se forskjellen mellom ønsket og faktisk situasjon. 

 

Refleksjoner etter evaluering 2

Hvordan kan bemanningssituasjonen forbedres i neste planperiode?

Lag en liste med forbedringspunkter basert på evaluering del 2. Bestem hvilke dere skal jobbe med og evaluere ved utgangen av neste planperiode.

 

Lenkeblokk Icon Last ned mal for refleksjoner etter evaluering del 2

Bra jobbet med evalueringen!

I neste steg skal dere avklare rammer, behov og krav for tjenesteområdet i neste planperiode. For å få en god start, er det lurt å snakke om ambisjoner for gjennomsnittlig stillingsstørrelse, andel heltid og andre måleindikatorer dere jobbet med i forrige refleksjonsoppgave.

KONTAKT