Til hovedinnhold

Grunnskole og SFO

Det beste vi kan gi barn og unge er utdanning og gode mestringsopplevelser. Utvikling av skole og skolefritidsordning er en av de viktigste oppgavene for kommuner og fylkeskommuner. Skolen er en viktig del av et bærekraftig lokalsamfunn og lokaldemokrati.

Artikler

Foto: Mostphotos

Skolepakke i anledning FNs internasjonale dag for punktskrift

I 2025 er 200 år siden punktskriften ble lansert av franskmannen Louis Braille. Bli med å marker dette jubileet med skolepakken om punktskrift. Dere kan motta denne gratis fra Blindeforbundets punktskrifttrykkeri i Bergen.

Foto: Shutterstock

Se vårt frokostmøte om praktisk læring i skolen

KS og Ungt Entreprenørskap samlet politikere og partene i arbeidslivet til frokostmøte om praktisk læring i skolen. Opptaket kan du se her.

Foto: Mostphotos

Gode tiltak for ungdomskolen krever ressurser

- Vi må styrke innsatsen for å bedre læringsresultatene og trivselen i skolen. Det er flere gode tiltak i stortingsmeldingen om mellom- og ungdomstrinnet som kan bidra til det, sier Gunn Marit Helgesen, styreleder i KS.

Foto: Mostphotos

De viktigste endringene i ny opplæringslov

Den nye opplæringsloven og den nye opplæringsforskriften har trådt i kraft. Denne artikkelen går gjennom de viktigste endringene for kommuner og fylkeskommuner.

Foto: Mostphotos

Kommunesektoren gjør store investeringer i læremidler

Skolene bruker penger både på trykte og digitale læremidler. I kommunene har utgiftene til trykte og digitale læremidler vært omtrent like de siste årene, viser en rapport som Oslo Economics har gjort for KS og Kopinor.

Foto: KS

Rektor for en dag

KS og Skolelederforbundet har invitert to stortingspolitikere til å følge hver sin rektor for en dag sammen med et videoteam.  Filmen ser du her.

Foto: Shutterstock

Hvem er lærerne uten lærerutdanning?

KS, regjeringen og lærerorganisasjonene samarbeider om å bidra til at fast ansatte lærere skal ha relevant lærerutdanning. De som ikke har det, kan ta videreutdanning. Derfor har KS fått undersøkt hvilken kompetanse disse lærerne har.

Foto: KS

Nytt dialogverktøy mot mobbing i skolen

Kunnskapsminister Tonje Brenna har åpnet et nytt digitalt dialogverktøy for å forebygge mobbing og skape et trygt og godt skolemiljø. Modellen er utviklet av Universitetet i Agder på oppdrag fra KS.

Avtaler skole/barnehageFoto: Shutterstock

Avtaler skole/barnehage

Her finner du avtaler om skole og barnehage (lønn og tariff).

Barnehage- og skolemiljøFoto: Shutterstock

Barnehage- og skolemiljø

Alle barn og elever skal ha en opplevelse av å høre til, av å være en betydningsfull person i fellesskapet og ha mulighet til medvirkning.

ABSOLUTTFoto: Bly

ABSOLUTT

Utviklingsprogrammet ABSOLUTT skal gi kommunene og fylkeskommunene økt forståelse og kunnskap om deres ansvar for barnehage, skole og oppvekst. Det skal også gi innsikt i hva som virker inn på barn og unges læring, utvikling, trivsel og tilhørighet.

KS UngFoto: Try

KS Ung

KS Ung er en samling digitale spill, læringsressurser og filmer om lokaldemokrati, kommuner, medbestemmelse og yrker i kommunal sektor. Ressursene er gratis og passer for elever på 10. trinn og i videregående skole.

Ansatte i skolen (totalt)

Analyse og statistikk fra landets 10 største kommuner

Her finner du analyse og statistikk for ASSS-kommunene (landets 10 største kommuner) på grunnskoleområdet.

Mer om grunnskole og SFO

Foto: Mostphotos

KRONIKKER

Skolen må ruste barn for det digitale livet

Ja, eller nei, til digitale hjelpemidler i skolen, mobilfri skole, tilbake til penn og papir? Debatten om digitalisering i norsk skole lever i beste velgående.

Foto: Mostphotos

HØRING

Høringssvar om individregistre over barn i barnehage og grunnskole

KS støtter behovet for mer kunnskap, men mener at personvernkonsekvenser, ressursbehov og administrativt merarbeid for kommunene innebærer at etablering av et individregister ikke er et hensiktsmessig tiltak for å oppnå formålet om bedre tjenester.

Foto: KS

KS vil ha flere forsøk mot utenforskap

KS fortsetter dialogen med Arbeids- og inkluderingsdepartementet om flere forsøk som kan gjøre NAV til et enklere og bedre verktøy for å hindre utenforskap.

Foto: KS/Hege K. Fosser Pedersen

Læringsresultater, færre normer og personvern i skolen ble diskutert med statsråden

De siste årene har det vært en bekymringsfull utvikling knyttet til fallende læringsresultater i skolen, kombinert med en økning i mobbing og redusert trivsel blant elevene. Disse temaene ble diskutert med Kunnskapsdepartementet (KD).

Foto: Mostphotos

Utfordringene med barns bruk av teknologi må løses med digital kompetanse

- Vi er enige med Skjermbruksutvalget i at det er behov for å beskytte barn og unge bedre i den digitale verden. Samtidig må vi ruste dem med digitale ferdigheter de trenger, sier Kristin Holm Jensen, avdelingsdirektør for oppvekst og utdanning i KS.

Foto: Unsplash

Vold og trusler i skolen

Vold og trusler i skolen er noe som rammer både ansatte og elever. Derfor er det viktig å jobbe med dette temaet systematisk. KS Trøndelag og Utdanningsforbundet Trøndelag (UDF) gjennomførte onsdag det andre digitale møtet om nettopp dette temaet.

Les flere artikler

KONTAKT