Les mer
-
Utfordringene med barns bruk av teknologi må løses med digital kompetanse
- Vi er enige med Skjermbruksutvalget i at det er behov for å beskytte barn og unge bedre i den digitale verden. Samtidig må vi ruste dem med digitale ferdigheter de trenger, sier Kristin Holm Jensen, avdelingsdirektør for oppvekst og utdanning i KS.
-
Vold og trusler i skolen
Vold og trusler i skolen er noe som rammer både ansatte og elever. Derfor er det viktig å jobbe med dette temaet systematisk. KS Trøndelag og Utdanningsforbundet Trøndelag (UDF) gjennomførte onsdag det andre digitale møtet om nettopp dette temaet.
-
Se vårt frokostmøte om praktisk læring i skolen
KS og Ungt Entreprenørskap samlet politikere og partene i arbeidslivet til frokostmøte om praktisk læring i skolen. Opptaket kan du se her.
-
Ny veileder om hvordan beskytte barn mot skadelig innhold på nett
KS jobber for at barn og unge får en trygg digital oppvekst. En ny veileder fra Utdanningsdirektoratet skal gi råd om hvordan det kan gjøres, og KS er glad for at en tryggere digital oppvekst blir prioritert.
-
Barnehage og skole i statsbudsjettet
KS mener at Regjeringens forslag til statsbudsjett ikke løser den alvorlige krisen i kommuneøkonomien, og at det må komme økte bevilgninger i kommunenes frie inntekter også for å styrke barnehage og skoletilbudet.
-
Høringssvar om bruk av fysisk inngripen i skolen
KS støtter med noen forbehold forslaget til regler om bruk av fysisk inngripen for å avverge at en elev utsetter noen for psykiske krenkelser eller vesentlig forstyrrer undervisningen for andre elever.
-
Gode tiltak for ungdomskolen krever ressurser
- Vi må styrke innsatsen for å bedre læringsresultatene og trivselen i skolen. Det er flere gode tiltak i stortingsmeldingen om mellom- og ungdomstrinnet som kan bidra til det, sier Gunn Marit Helgesen, styreleder i KS.
-
Konferanse om omsorgssvikt og mobbing av barn
Omsorgssvikt, vold, overgrep, mobbing og barn med behov for spesiell tilrettelegging. Det er temaene ledere og ansatte i barnehagesektoren får vite mer om under BVO-dagene 11. og 12. november.
-
De viktigste endringene i ny opplæringslov
Den nye opplæringsloven og den nye opplæringsforskriften har trådt i kraft. Denne artikkelen går gjennom de viktigste endringene for kommuner og fylkeskommuner.
-
Kommunesektoren gjør store investeringer i læremidler
Skolene bruker penger både på trykte og digitale læremidler. I kommunene har utgiftene til trykte og digitale læremidler vært omtrent like de siste årene, viser en rapport som Oslo Economics har gjort for KS og Kopinor.
-
Rektor for en dag
KS og Skolelederforbundet har invitert to stortingspolitikere til å følge hver sin rektor for en dag sammen med et videoteam. Filmen ser du her.
-
Elevene må lære seg å håndtere den digitale virkeligheten, inkludert uønsket innhold
I skolesektoren ser vi inn i et digitalt landskap fylt med utfordringer og dilemmaer. Målet? Å gi barn og unge en trygg, digital ramme for læring.
-
Hvem er lærerne uten lærerutdanning?
KS, regjeringen og lærerorganisasjonene samarbeider om å bidra til at fast ansatte lærere skal ha relevant lærerutdanning. De som ikke har det, kan ta videreutdanning. Derfor har KS fått undersøkt hvilken kompetanse disse lærerne har.
-
Ber kommuner sørge for beskyttelse mot skadelig innhold
Regjeringen og KS anbefaler at skoleeiere legger til Kripos’ liste over nettsider som bør blokkeres i sine tekniske sperrer for grunnskolen. Hensikten er å forhindre kontakt mellom barn og potensielle overgripere.
-
Individuell tilrettelegging av opplæringstilbud
KS har gjort en gjennomgang av kapittel 11 i den nye opplæringsloven som skal gjelde fra august 2024. Kapittel 11 i det nye lovverket regulerer rettigheter og plikter knyttet til tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging.
-
Høringssvar om endringer i opplæringsloven
KS har avgitt høringssvar om forslaget til regulering av fysiske inngrep og avverging av skade i opplæringsloven. KS mener utfordringene med vold og trusler i skolen først og fremst må søkes løst ved å forsterke forebyggende tiltak.
-
KS-podkast: Kunstig intelligens i skolen
Påskeepisoden av «Der livet leves» tilbyr et dypdykk i temaet kunstig intelligens i skolen – live fra et seminar KS arrangerte sammen med Oslo kommune nylig.
-
Hvordan åpner vi døra til den digitale verden for elevene?
Vi bør verken sparke opp eller smelle igjen døra til den digitale verden. Vi må åpne den sakte, men sikkert, slik at elevene kan gå trygt ut.
-
KS: Vi vil være med videre i det målrettede samfunnsoppdraget
- Vi er utrolig glade for rapporten om hvordan et målrettet samfunnsoppdrag for inkludering av barn og unge i utdanning, arbeids- og samfunnsliv kan utformes, og ser frem til at dette nå omsettes til handling, sier Kristin Weidemann Wieland i KS.
-
Se seminar om kunstig intelligens og standpunktvurdering
Hvordan gi standpunktvurderinger til våren når elevene kan bruke kunstig intelligens? Se KS’ og Oslo kommunes seminar om temaet.