Pressevakt
kom@ks.no 24 13 26 01Dokumenter
- Beskrivelse_Kostnader ved overgang til fossilfri kollektivtransport.pdf
- Presentasjon_Kostnader ved overgang til fossilfri kollektivtransport.pdf
- Presentasjon_Kostnader ved overgang til fossilfri kollektivtransport.pdf
- Presentasjon_Kostnader ved overgang til fossilfri kollektivtransport.pptx
- Rapport_Kostnader ved overgang til fossilfri kollektivtransport.pdf
- Sammendrag_Kostnader ved overgang til fossilfri kollektivtransport.docx
- Summary_Cost of transitioning to fossil-free public transport.docx
På oppdrag for KS, har Menon og TØI kartlagt investerings- og driftskostnader knyttet til omstilling til fossilfri kollektivtransport i kommunesektoren. Kartleggingen omfatter fossilfrie- og nullutslippsløsninger for ferger, hurtigbåter og buss, og inkluderer vurderinger av påfølgende oppgraderinger av el-nettet, samt kort beskrivelse av klima- og miljøgevinstene ved omstillingen. Fylkeskommunenes merkostnader ved innfaset og vedtatt omlegging av kollektivtrafikken til fossilfrie løsninger (fratrukket Enova-støtte) anslås til omtrent 645 mill. 2019-kroner per år innen 2025. Sett i forhold til de anslåtte utslippsreduksjonene på rundt 250 tusen tonn CO2e, tilsvarer dette en kostnad på omtrent 2600 kroner per tonn CO2e, som tilfaller fylkeskommunene. De totale merkostnadene for å også kutte resterende klimagassutslipp fra fylkeskommunal kollektivtransport anslås til 860-1340 mill. 2019-kroner innen 2030. Potensiell Enova-støtte er ikke vurdert i anslagene for framtidig, ikke-vedtatt omlegging til fossilfrie løsninger er ikke. Det er stor usikkerhet knyttet til alle anslag.