
Pressevakt
kom@ks.no 24 13 26 01Arbeidsgiverpolitikk
Arbeidsliv
Lønn
Økonomi og rammevilkår
Konkurranse bidrar til effektiv ressursutnyttelse, som igjen kommer kundene til gode. I markedet for offentlig tjenestepensjon er KLP eneste tilbyder, og dermed ikke utsatt for konkurranse. KLP er et gjensidig selskap – så kundene eier selskapet. Eventuell profitt vil derfor tilfalle kundene, så de vil i mindre grad enn vanlig tape på manglende konkurranse. Langs noen dimensjoner er ulempene for kundene de samme som ved ordinære monopoler. Kundene får ikke et mangfoldig produkttilbud, og det er risiko for organisatorisk slakk og dermed høyere kostnader enn nødvendig.
Etableringsbarrierene i markedet er betydelige, i form av både systemkostnader og mekanismer som gjør kundene lojale til KLP. At kundene ikke får med seg opptjent egenkapital ved å bytte til en annen leverandør vurderes som den viktigste barrieren, sammen med svake insentiver til å avholde anbudskonkurranser. Ny pensjonsordning trer i kraft fra 2020. Denne er noe enklere enn den eksisterende, og vil kunne redusere barrierene, hvis kommunen tillates å kjøpe ny og gammel ordning fra ulike leverandører. Tiltak for å redusere barrierene vurderes likevel som nødvendig for å legge til rette for at nyetableringer skjer, dersom dette er i kundenes interesse.
Etter Oslo Economics vurdering vil kommunene samlet sett tjene på at barrierer bygges ned tilstrekkelig til at eventuelle aktører velger å tre inn i markedet dersom de er mer effektive enn KLP. Dette selv om tiltak for å fremme konkurranse i seg selv kan medføre kostnader. Gevinstene og kostnadene ved konkurranse vil ikke nødvendigvis bli likt fordelt mellom kommunene, så noen kommuner kan tape på konkurranse.
Pressevakt
kom@ks.no 24 13 26 01