Til hovedinnhold

Arbeidsgiverpolitikk

Arbeidsliv

Fylkeskommunen

Innovasjon

Kompetanse og rekruttering

Økonomi og rammevilkår

Bemanningsnormer og kompetansekrav – kunnskapsstatus

Prosjektet skal sammenstille kunnskapsstatus (litteraturstudie) mht. konsekvenser for blant annet tjenestekvalitet, resultat for bruker/innbygger, kommunens økonomi, for andre tjenesteområder/innad i tjenesteområdet, effektiv ressursbruk, arbeidsgiverpolitikk og tjenesteinnovasjon, jf KS Debatthefte 2018. Prosjektet skal i tillegg beskrive de første konsekvenser for kommunene av normer og krav de siste årene og fra 2018.
Foto: Shutterstock

Prosjektnummer:184031

Utførende miljø: NIBR - Norsk inst. for by- og regionforskning

Ferdigstilt: 2018

Analyser de senere år viser strekk at den statlige styringen av kommunene har fått større innslag av rammestyring. Samtidig står juridiske virkemidler minst like sterkt som før, og bemanningsnormer og kompetansekrav benyttes nå på en måte som i praksis kan svekke rammestyringen av kommunene: Presist utformede normer på et tjenesteområde setter i realiteten klare krav til det konkrete innholdet i tjenesten. En risikerer dermed at helheten i det kommunale tjenestetilbudet kommer i bakgrunnen. Bemanningsnormer og kompetansekrav kan med andre ord sies å bryte med bildet av en stat-kommunerelasjon på vei not rammestyring.

Intervju med de øverst administrativt ansvarlige (rådmenn/økonomisjef) i et utvalg kommuner, viser at disse uttrykker en betydelig kritikk over konsekvensene av innføringen av bemanningsnormer og kompetansekrav. Konkret mener rådmenn/økonomisjefer at bemanningsnormer og kompetansekrav gjennomgående vil ha en negativ effekt på viktige forhold som kommuneøkonomi, ressursbruk/tjenestekvalitet, omstilling/innovasjon og forholdet til andre tjenesteområder.

KONTAKT