Til hovedinnhold

Demokrati og styring

Digitalisering

Lokaldemokrati og styring

Storting og regjering

Politisk lederskap og dialog gjennom sosiale medier

Prosjektet skal kartlegge hvordan folkevalgte i kommunestyrer og fylkesting kan utøve politisk lederskap og dialog med innbyggerne gjennom sosiale medier (SoMe). Prosjektet skal konkret vise hvordan SoMe kan brukes i arbeidet for et mer inkluderende folkestyre, samt identifisere utfordringer ved bruk av SoMe – særskilt med henblikk på ansvarsfordelingen mellom folkevalgte og administrasjon.
Foto: CC BY 2.0

Prosjektnummer:164043

Utførende miljø: Gambit Hill+Knowiton Strategies

Ferdigstilt: 2017

Tidlig i 2017 ble det gjennomført et prosjekt for å kartlegge hvordan folkevalgte kan benytte sosiale medier som verktøy for å utøve politisk lederskap og dialog med innbyggerne. Undersøkelsen viser at over 8 av 10 folkevalgte i Norge er enig eller svært enig i påstanden om at SoMe er et nyttig verktøy for innbyggerdialog. Likevel er det bare halvparten som oppgir å selv bruke SoMe som verktøy for å aktivt invitere innbyggerne til dialog om politiske saker.

Facebook fremkommer som den viktigste kanalen, og funn tyder på at innbyggerdialog hovedsakelig arter seg gjennom en av fem former, der dialog over «messenger» og diskusjon rundt en statusoppdatering er blant de to vanligste. Det er sjeldnere at folkevalgte benytter Facebook som kanal for å aktivt etterspørre innspill eller la innbyggerne bestemme hvilke saker som skal diskuteres. De fleste benytter kanalen som en lyttepost og flere opplever at det å være tilstede på Facebook skaper økt nærhet til innbyggerne.

I tilfeller der folkevalgte får innspill fra innbyggerne gjennom Facebook, oppgir 6 av 10 at de normalt tar innspill videre til eget parti eller til kommunestyret. Dersom den folkevalgte selv har oppfordret til innbyggerinvolvering, gir de fleste inntrykk av å ha gode rutiner for oppfølging av dialog. Derimot ligger det et forbedringspotensialet i å følge opp kommentarer og innspill i kommentarfeltet til folkevalgtes statusoppdatering.

Generelt opplever folkevalgte få utfordringer knyttet til representativitet og flere poengterer at Facebook snarere gir mulighet til å nå «nye» grupper, som ikke tar kontakt gjennom mer tradisjonelle kommunikasjonskanaler.

Få har opplevd utstrakt bruk av Facebook for dialog med innbyggere under møter i folkevalgte organer. De fleste innspill som kommer underveis i møter klassifiseres som tilleggsinformasjon eller partsinnlegg som ikke er avgjørende for stemmegivningen. Det bidrar til at rådmenn og folkevalgte har opplevd få utfordringer knyttet til ansvarsfordeling, utredningsplikt og/eller journalføring.

KONTAKT