Til hovedinnhold

Arbeidsliv

Tariff

Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet - SFS 2213

Prosjektet skal kartlegge og evaluere prosesser og resultat av lokale forhandlinger om arbeidsårets lengde og arbeidstid på skolen i medhold av SFS 2213 pkt. 4A, 4B og 5.
Foto: Shutterstock

Prosjektnummer:154028

Utførende miljø: Rambøll Management Consulting

Ferdigstilt: 2017

Rambøll Management Consulting har gjennomført en undersøkelse om den sentrale arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring, SFS 2213. Hovedmålsettingen med undersøkelsen er å belyse erfaringer med forhandlingsprosessen om lokale arbeidstidsavtaler og hva som ble resultatet av forhandlingene. Undersøkelsen omhandler skoleåret 2015/2016 og 2016/2017.

Undersøkelsen viser at både arbeidsårets lengde og arbeidstid på skolene i stor utstrekning ble drøftet på kommune-, fylkeskommune- og skolenivå, at de innledende prosessene var gode og at forhandlingsklima på skolene stort sett er godt.

Når det gjelder arbeidsårets lengde, fremmet en tredjedel av alle skoleeiere krav om endringer og da stort sett om utvidelse av arbeidsåret med én dag. Under halvparten fremmet ikke krav fordi de ikke ønsket det. Snaut en fjerdedel fremmet ikke krav, selv om de ønsket det. Stort sett resulterte ikke forhandlingene i noen endringer i arbeidsårets lengde. Når det gjelder arbeidstid på skolen, fremmet drøyt en fjerdedel av lederne i grunnskolen og drøyt en fjerdedel i videregående opplæring krav om endringer. Litt under halvparten av lederne i grunnskolen og drøyt fire av ti i videregående opplæring fremmet ikke krav om endringer fordi de ikke ønsket om det. En fjerdedel av lederne i grunnskolen og nær en tredjedel av lederne i videregående fremmet ikke krav selv om de ønsket det. Stort sett resulterte ikke forhandlingene i noen endringer i arbeidstid på skolen.

Undersøkelsen viser små endringer i perioden 2015-2017. Ved neste avtalerevisjon er skolelederne aller mest opptatt av å utvide arbeidstiden på skolen, endre dagens avtale ved at arbeidsårets lengde skal inngå i sentral arbeidstidsavtale og endre dagens avtale ved at arbeidstid på skolen ikke skal forhandles lokalt, men inngå i den sentrale arbeidstidsavtalen. Skoleeierne er aller mest opptatt av å utvide arbeidstid på skolen og å endre dagens avtale ved at arbeidsårets lengde skal inngå i sentral arbeidstidsavtale, samt utvide rammen for arbeidsårets lengde utover de eksisterende seks planleggingsdagene. Ganske mange vil endre dagens avtale ved at arbeidstid på skolen ikke lenger skal forhandles lokalt, men inngå i den sentrale arbeidstidsavtalen. Nesten ingen skoleledere og skoleeiere ønsker en praksis hvor lokale forhandlinger fullt og helt skal erstatte sentral arbeidstidsavtale.

KONTAKT