Til hovedinnhold

Samferdsel

Samfunnsutvikling – og planlegging

Mer presis modellering av gåing og grunnkretsinterne reiser i RTM

Prosjektet igangsettes for å forbedre regionale transportmodeller (RTM), slik at sammenhengen mellom ulike lokaliseringsmønstre, transportstandard, transportomfang og transportmiddelfordeling kan modelleres mer presist. Det skal legges vekt på delområdemodeller (DOM) for større byområder. Oppdraget som her utlyses omfatter primært reiser til fots.
Foto: Mostphotos

Prosjektnummer:154034

Utførende miljø: SINTEF

Ferdigstilt: 2016

I denne rapporten presenterer SINTEF og NTNU  en metode for å beregne ulik avstand for grunnkretsinterne reiser for bil og gange. Metodene er utviklet for å kunne tas i bruk hvor som helst i Norge og er basert på datakilder som er tilgjengelig uten lokale initiativ og manuelt registreringsarbeid.

Det er viktig at avstander for bil og gange er forskjellig for å kunne modellere konkurranseflaten mellom å kjøre eller å gå korte turer. Metoden baserer seg på tre ulike prinsipper for å beregne gjennomsnittlig avstand for grunnkretsinterne reiser:

1. Avstand beregnet fra avstand i nettverket. Denne avstanden benyttes for bruk av bil og representerer den lengste mulige internavstand.

2. Avstand berenget fra luftlinje mellom punkt. Dette representerer den absolutt korteste mulige internavstand, men kan ikke benyttes i transportmodellen.

3. Avstand beregnet fra tilgjengelighetsanalyse i raster-GIS. Denne avstanden gir en tilnærming til riktig gangavstand.

KONTAKT