
Pressevakt
kom@ks.no 24 13 26 01Klima og miljø
Samferdsel
Smart teknologi/velferdsteknologi
Storbyrettet forskning
Rapporten er brukt av storbyene som et felles innspill til Olje- og energidepartementets (OED) arbeid med ny energimelding fra regjeringen. Norske myndigheter skal i løpet av året rapportere til EU om utviklingen på feltet og rapporten gir nyttig bidrag. Prosjektet har hatt stor betydning for utvikling av et samarbeidsforum og kontaktnett mellom storbyene i arbeidet med å ta i bruk klimavennlige energiformer.
Dersom klimautviklingen skal holdes innenfor FNs fastsatte 2 graders mål, må energibruken i verden endres drastisk. De norske storbyene har satt klare mål for å redusere sine klimagassutslipp. For å nå målene må mobilitetsutviklingen baseres på nullutslippsteknologi. Produksjon og anvendelse av hydrogen er ennå i en oppstartsfase. Omstillingen må starte før det er bedriftsøkonomisk eller privatøkonomisk lønnsomt. Ekstrakostnaden samfunnet må ta vil mer enn kompenseres av nytten samfunnet får ved reduserte klimagassutslipp.
Viktige problemstillinger var:
Hvordan kan f.eks. hydrogendrevne bilder bli et reelt og konkurransedyktig alternativ og kanskje bidra til nasjonal næringsutvikling?
Nasjonale rammebetingelser er nødvendige for at hydrogen skal bli et nullutslippsalternativ i transportsektoren.
Hvilke rammebetingelser det kan være har storbyene bedt forskere på NTNU, SINTEF Materialer og kjemi og SINTEF Teknologi og samfunn om å utrede. Samspillet mellom nasjonale myndigheter og lokale myndigheter Innfasing av hydrogen må starte i storbyene der det kan bli et volum. Det må stimuleres til utbygging av hydrogenstasjoner og bruk. Da trengs både statlige og lokale virkemidler.
I sin rapport anbefaler forskerne at nasjonale myndigheter i en startfase gir investeringsstøtte og driftstøtte til fyllestasjoner for hydrogen. Også etterspørselen må stimuleres – f.eks. med avgiftsfritak og andre nasjonale støttetiltak.
Storbyene og andre kommuner kan også spille en stor rolle ved sine reguleringer og ved sin innkjøpspolitikk.
• Lokale virkemidler kan være krav til nullutslipps/ hydrogenkjøretøy ved offentlige innkjøp av transporttjenester og overfor taxi-næringen.
• Krav til nullutslipp i større eller mindre deler av byene
Kjøp av hydrogenbiler for egne kjøretøyflåter (kommunene/fylkene, staten) For å sikre tilgang på biler fram mot 2025 og nå et mål om 50 000 hydrogenbiler, er langsiktige, troverdige forpliktelser om støtte av infrastruktur nødvendig for å redusere risiko for brukere og bygge et marked for hydrogenkjøretøy. Dette krever samarbeid mellom nasjonale og lokale myndigheter, skriver forskerne.
Pressevakt
kom@ks.no 24 13 26 01