Til hovedinnhold

Digitalisering

Jus (KS Advokatene)

Økonomi og rammevilkår

IKT-samarbeid i kommunal sektor – modeller for organisering, styring og finansiering

Prosjektet skal evaluere modeller for styring, organisering og finansiering av interkommunale IKT-samarbeid. I prosjektet er også juridiske områder ved ulike modeller for IKT-samarbeid utredet av KS Advokatene.
Foto: Michael Coghlan, Flickr

Prosjektnummer:144016

Utførende miljø: PwC

Ferdigstilt: 2015

PwC har vurdert hvordan interkommunale IKT-samarbeid bør organiseres og styres for å møte fremtidens IKT-relaterte utfordringer. PwC konkluderer med at en fullverdig digitalisering av kommunale tjenester krever økt bruk av IKT i utviklingen av de kommunale tjenestene. Det tradisjonelle synet på IKT som bare en støttefunksjon, bør endres. IKT-samarbeidet bør konsentreres om strategi, innovasjon og tjenesteutvikling, der eierkommunene samarbeider tett med selskapet. Dette krever at ressurser allokeres fra drift til strategi.

PwC finner at organisasjonsform har en sentral betydning, men er langt fra å være avgjørende for at samarbeidet skal fungere godt. Endring av styringsmodell og oppgaver som IKT-samarbeidet skal utføre, er det viktigste for utviklingen av samarbeidet. I prosjektet har PwC utformet en anbefalt styringsmodell og konkluderer med at samarbeid etter kommuneloven § 27 er organisasjonsformen som passer best til den anbefalte styringsmodellen.

KS-Advokatene har vurdert de rettslige rammene for IKT-samarbeid i rapporten «Interkommunalt samarbeid for IKT – rettslige rammer for organisering». Utredningen beskriver fem organisasjonsmodeller for samarbeid, felles styre etter kommuneloven § 27, vertskommunesamarbeid, interkommunalt selskap (IKS), aksjeselskap (AS) og samvirkeforetak (SA), og hvilke juridiske rammebetingelser som gjelder for valg av organisasjonsform.

Regelverket om offentlige anskaffelser er det regelverket som legger størst begrensninger på valgfriheten i forhold til organisasjonsform. Hvorvidt kommunene kan få ytelser direkte fra et IKT-samarbeid uten å følge anskaffelsesregelverket vil i mange tilfeller avhenge av om vilkårene for «utvidet egenregi» - såkalt vertikalt og horisontalt samarbeid – er oppfylt. Det fremheves at dette alltid vil bero på en konkret vurdering. For alle organisasjonsmodellene kan vilkårene oppfylles, men for noen vil det være mer utfordrende enn for andre. KS Advokatene konkluderer med at samarbeid organisert etter kommuneloven § 27 legger godt til rette for at unntaket om vertikalt samarbeid skal oppfylles. 

Andre juridiske tema som KS-Advokatene har sett på, er leverandørers lisensvilkår, arbeidsmiljølovens bestemmelser om virksomhetsoverdragelse, eierstyring og selskapsstyring, statsstøtte, skattemessige forhold og arkivmessige forhold.

KONTAKT