Norske kommuner er godt etablert i sosiale medier, og har brukt sosiale medier i mange år. Facebook er den mest brukte kanalen, men Twitter, Instagram og YouTube er også populære kanaler.
Hensikten med prosjektet har vært å identifisere hvilke kommuner som blir sett på som gode i bruken av sosiale medier innenfor tre områder: innbyggerdialog, omdømme, samt krise- og beredskapsarbeid.
Blant de kommunene som fremheves som gode innenfor innbyggerdialog ser vi at de informerer om aktiviteter, inviterer innbyggerne til dialog, svarer raskt på de spørsmål som kommer, samt har klare rutiner for videreformidling av henvendelser fra sosiale medier.
Videre ser vi at kommuner som er gode i bruk av sosiale medier innenfor omdømmebygging styrker lokalpatriotismen ved å vise frem «gladsaker», bruker et personlig språk og en uformell tone, tar selvkritikk og har gode retningslinjer for de ansattes bruk av sosiale medier.
God bruk av sosiale medier i krise- og beredskapsarbeid er å informere om hverdagskriser, bruke sosiale medier som en ekstra krisekanal, og overvåke sosiale medier aktivt, også utenfor arbeidstid.
Studien viser at mange norske kommuner er bevisste og avanserte brukere av sosiale medier. Dagens kommuner har krevende følgere, med klare forventninger til kommunens bruk av sosiale medier. Rapporten gir avslutningsvis noen gode råd som kan tjene som inspirasjon for andre kommuner som ønsker å forbedre seg.