Når kommuner og fylkeskommuner rekrutterer arbeidsinnvandrere
Prosjektet skal undersøke rekruttering av arbeidsinnvandrere til kommunesektoren. Prosjektet skal gi kunnskap om utfordringer og hindringer kommuner og fylkeskommuner møter når de skal rekruttere arbeidsinnvandrere, og hva som er suksesskriterier for vellykkede rekrutteringsprosesser. I et eget delprosjekt skal det ses nærmere på hvordan internasjonalt kommune-til-kommunesamarbeid i seg selv kan bidra til økt rekruttering til sektoren.
Prosjektet er basert på spørreundersøkelser til alle rådmenn og fylkesrådmenn og casestudier i 6 kommuner. Svarprosent var på 51 prosent i kommunene, og 17 av 19 fylkeskommuner. Prosjektet viser blant annet at
36 prosent av kommunene og ca halvparten av fylkeskommunene har utviklet strategier/tiltak som omfatter rekruttering av arbeidsinnvandrere, mens ikke alle har iverksatt strategiene.
Bruk av bemanningsbyråer, deltakelse på rekrutteringsmesser i Norge og i utlandet er viktige tiltak. Stillingsutlysninger i utlandet, og samarbeid med andre bedrifter er også brukt. Nærmere 40 prosent svarer at de har tiltak som del av tilflyttingsprosjekt til kommunen.
Respondentene er i stor grad fornøyd med å ha arbeidsinnvandrere som medarbeidere, men mange har også opplevd utfordringer relatert til selve arbeidsplassen, medfølgende familie, eller til rammebetingelser som bolig og språkopplæring eller regelverk og prosedyrer. Tre av fire kommuner tilbyr hjelp med å finne bolig, mens halvparten har tilbud om språkopplæring utover det kommunen er pliktig til. Det er få tilretteleggingstiltak i fylkeskommunene.
De fleste kommuner som har et internasjonalt kommune-til-kommune-samarbeidbruker det ikke strategisk for å rekruttere arbeidskraft, men i noen kommuner har samarbeidet likevel ført til rekruttering.
Kommuner og fylkeskommuner som lykkes med å rekruttere arbeidsinnvandrere, jobber langsiktig både med rekruttering og integrering. Gjerne i samarbeid med andre aktører.