Prosjektet har utredet hva som er god bruk av sosiale medier i kommunesektoren innenfor feltene: Innbyggerdialog Omdømme / identitet / markedsføring Beredskap Prosjektet har definert hvilke kommuner som oppfattes som gode, og hvorfor. Videre har prosjektet identifisert hva andre kommuner kan lære av de som lykkes. Prosjektet har også drøftet trender innen bruk av sosiale medier, og hvilke kanaler som blir viktigst for kommunesektoren og innbyggerne i årene framover.
Norske kommuner er godt etablert i sosiale medier, og har brukt sosiale medier i mange år. Facebook er den mest brukte kanalen, men Twitter, Instagram og YouTube er også populære kanaler.
Blant de kommunene som fremheves som gode innenfor innbyggerdialog ser vi at de
informerer om aktiviteter, inviterer innbyggerne til dialog, svarer raskt på de spørsmål
som kommer, samt har klare rutiner for videreformidling av henvendelser fra sosiale
medier.
Videre ser vi at kommuner som er gode i bruk av sosiale medier innenfor
omdømmebygging styrker lokalpatriotismen ved å vise frem «gladsaker», bruker et
personlig språk og en uformell tone, tar selvkritikk og har gode retningslinjer for de
ansattes bruk av sosiale medier.
God bruk av sosiale medier i krise- og beredskapsarbeid er å informere om
hverdagskriser, bruke sosiale medier som en ekstra krisekanal, og overvåke sosiale
medier aktivt, også utenfor arbeidstid.
Studien viser at mange norske kommuner er bevisste og avanserte brukere av sosiale
medier. Dagens kommuner har krevende følgere, med klare forventninger til
kommunens bruk av sosiale medier. Rapporten gir avslutningsvis noen gode råd som
kan tjene som inspirasjon for andre kommuner som ønsker å forbedre seg.