Til hovedinnhold

Demokrati og styring

Folkevalgt

Lokaldemokrati og styring

Innbyggerdialog i den kommunale beslutningsprosessen.

Har kommunene utviklet egen policy for innbyggerdialog, i så fall hvilke, og er dette gjort gjennom politiske vedtak? I hvilke typer beslutningsprosesser er det tatt i bruk en mer systematisk innbyggerdialog? Finnes gode eksempler fra budsjettprosesser? Hvilken form og metode for innbyggerdialog er gjennomført, og mot hvilke grupper av innbyggere? På hvilket tidspunkt i beslutningsprosessen gjennomføres innbyggerdialog? Hva slags/hvor stor innflytelse er gitt innbyggerne? (Jfr. den såkalte «deltakertrappa» hvor det skilles mellom informasjon, konsultasjon, dialog, innflytelse og medbestemmelse). Hvordan gis tilbakemelding til innbyggerne om vurdering av innspill i dialogen, og resultatet i beslutningsprosessen? Er beslutningsprosesser, for eksempel planprosesser, endret for å kunne motta innspill fra innbyggere underveis? Hvordan vurderes nytten av en mer systematisk innbyggerdialog? Har innbyggerne i målgruppa deltatt i dialogen? Hvordan synes det å ha påvirket
Foto: Halogen

Prosjektnummer:124010

Utførende miljø: NIBR

Ferdigstilt: 2013

Beskrivelse av hovedresultater Studien har sett på hvordan kommuner trekker innbyggere med i politiske beslutningsprosesser mellom valg. Kommuner bruker et spekter av tiltak, alt fra konsultasjon, dialog, dagsordensetting og medstyring. Både denne og andre studier finner at innbyggermedvirkning er viktig for å styrke forholdet mellom lokalpolitikere og innbyggere. Gjennom medvirkning kanaliseres lokal informasjon, kunnskap og stemmer inn i politiske beslutningsprosesser. På den måten blir beslutninger bedre, mer treffsikre og lettere å gjennomføre, og innbyggerne får tillit til at folkevalgte lytter og tar hensyn til deres behov. Medvirkningen må ikke legges opp slik at folkevalgtes mandat pulveriseres, eller at lokale partilag svekkes. Innspill skal ikke alltid tas til følge, for politikerne er valgt til å ta avveiningene. Noen faktorer har vist seg å være viktige for å oppnå vellykket innbyggermedvirkning. På kommunenivå er det viktig med eksplisitt forankring i – og kobling til – det representative demokratiet. Å ha en posisjon som demokratiansvarlig sikrer i tillegg vedvarende oppmerksomhet rundt temaet. Ellers er det viktig å ha prosedyrer for å bringe innspill videre fra tiltak til politiske vedtak, og for å gi innbyggerne tilbakemelding på hvor saken står og hvordan innspillet er blitt hensyntatt. Synlighet rundt tiltakene er viktig, og det er lettest å få til engasjement i saker som er konkrete og innbyggernære. Når det gjelder målgruppe har en bred medvirkningsmeny rettet mot ulike grupper vist seg å være bedre enn å ha ett generelt tiltak som favner alle. Tidlig medvrikning bør etterstrebes, fordi muligheter til reell innflytelse alltid virker motiverende! Og folk bør møtes der de pleier å være.

KONTAKT