Til hovedinnhold

Arbeidsliv

Arbeidsmiljø og HMS

Barn og unge

Undersøkelse av praktisering av SFS 2201 når det gjelder arbeidstiden for pedagogisk personale og bruk av ledelsesressurser

​Prosjektet gir informasjon om og dokumenterer forholdene knyttet til praktiseringen av SFS 2201 (sentral forbundsvis særavtale for barnehager, skolefritidsordninger, skole og familiebarnehager) når det gjelder bruk av 4 timer “ubundet” tid og ledelsesress

Foto: KS

Prosjektnummer:124001

Utførende miljø:

Ferdigstilt: 2012

Praktisering av avtalen i barnehager

Undersøkelsen viser at styrere og pedagogiske ledere er nokså samstemte med hensyn til hva som er de to gruppenes viktigste arbeidsoppgaver i barnehagen. Det store flertallet av både sty-rere og pedagogiske ledere er enig i at organiseringen av ledelsesressurser i barnehagen er hen-siktsmessig, at det er en tydelig arbeidsfordeling mellom de ansatte i barnehagen når det gjelder ledelsesoppgaver, og at barnehagen utnytter sine ledelsesressurser som gjør at det kommer bar-na og de ansatte til gode. Styrerne er riktignok noe mer positive enn de pedagogiske lederne til disse påstandene.

Praktisering av avtalen i skolefritidsordningen

Undersøkelsen viser at det gjennomgående er etablert en rolle- og ansvarsfordeling mellom rekt-orer og daglige ledere der rektorer har det overordnede ansvaret, mens daglige ledere har an-svaret for den daglige driften av skolefritidsordningene. Rektorer og daglige ledere er gjennom-gående positive til organiseringen av lederressurser, og vurderer at denne bidrar til kvalitetsut-vikling. De vurderer også at det er godt samarbeid mellom rektorer og daglige ledere, at arbeids-fordelingen er tydelig, og at ressurser til ledelse i skolefritidsordningen utnyttes på en god måte. Rollefordelingen gjenspeiles også i deres tidsbruk. Daglige ledere bruker en del tid på en rekke ulike lederoppgaver, mens bruker rektorene mest tid på personalrelaterte og administrative spørsmål. Faglig ansvar det området som flest rektorer og daglige ledere vurderer at det brukes for lite tid på i dag. Samtidig er det et fåtall av respondentene som vurderer at tid til ledelse går utover barnas behov for voksenkontakt, og flertallet vurderer at det er en god balanse mellom administrative og faglige/pedagogiske lederoppgaver i deres skolefritidsordning. Aktørenes ut-trykte tilfredshet med situasjonen, gjenspeiles også i at et mindretall av aktørene oppgir at det er behov for å foreta endringer i dagens avtale.

 

KONTAKT