Til hovedinnhold

Digitalisering

Samfunnsutvikling – og planlegging

Smart teknologi/velferdsteknologi

Sosiale medier i kommunesektoren

Hva er fordeler og ulemper ved bruk av sosiale medier i innbyggerdialogen? - Hvorfor har noen kommuner tatt et bevisst valg om ikke å bruke sosiale medier? - Hvilke sosiale medier er særlig egnet til kommunesektorens bruk? - Hvilke muligheter byr sosiale medier på for kommunen i rollen som samfunnsutvikler, lokaldemokratiutvikler og tjenesteutvikler
Foto: Mostphotos

Prosjektnummer:104035

Utførende miljø: HK Reklamebyrå

Ferdigstilt: 2011

BETA.KOMM er en undersøkelse om bruk av sosiale medier i kommunesektoren første kvartal 2011. Datagrunnlaget består av en kvantitativ del med spørreundersøkelse rettet mot alle kommuner og fylkeskommuner, samt dybdeintervjuer og case-eksempler som belyser resultatene i undersøkelsen. Resultatene viser at kommune-Norge står midt oppe i arbeidet med å ta i bruk sosiale medier: 58 % har allerede tatt i bruk sosiale medier, og i henhold til planer vil tallet stige til 71 % innen utgangen av 2011. Den største utfordringen er mangel på dialog i både målsetninger og dagens bruk av sosiale medier. Kun 41 % av kommunene som har utarbeidet en strategi for bruk av sosiale medier har dialog som målsetninger, og av disse er det bare 22 % som viser til at viktigste bruksområdet er dialog. Erfaringene til nå er for det meste positive, men det vises til at potensialet som ligger i sosiale medier ikke er fullt utnyttet og at det er vanskeligere å få til dialog enn antatt. Resultatene fra undersøkelsen viser at for å lykkes med sosiale medier, så kreves det ressurser og kompetanse internt, en god strategiprosess med forankring og involvering av ansatte, samt synliggjøring av tilstedeværelsen mot målgruppene.

KONTAKT