Til hovedinnhold

Arbeidsliv

Lønn

Nav/sosiale tjenester

Lønns- og arbeidsvilkår i NAV-kontorene

Betydningen av ulike arbeidsforhold i NAV- kontorene og de kommunale ansvarsområdene og de sosialfaglige arbeidsmåtenes plass og status i NAV.
Foto: Scanstock

Prosjektnummer:104024

Utførende miljø: Arbeidsforskningsinstituttet (AFI)

Ferdigstilt: 2011

Rapporten ”Lønns- og arbeidsvilkår for kommunalt ansatte i NAV-kontor” viser at kommunalt ansatte ofte kommer litt dårligere ut enn statlige ansatte når det gjelder lønnsvilkår og arbeidstidsordninger i NAV-kontorene. Det har vært gjort en innsats for å rette opp slike forskjeller etter at NAV-kontoret ble opprettet, men vilkårene er fremdeles ikke like. Når det gjelder medbestemmelse, betalt lunsjpause og arbeidsmiljø er det ikke nevneverdige forskjeller mellom statlige og kommunalt ansatte. Hvilke forskjeller som eksisterer, og hvor store de er, varierer imidlertid mye fra kommunene til kommune. Fagforeningsrepresentantene i denne undersøkelsen opplever at sosialfaglige oppgaver og arbeidsmetoder får lite oppmerksomhet i NAV-kontoret, men mener samtidig at sosialklienter som har kommet med i Kvalifiseringsprogrammet eller har blitt overført til statlige ytelser har fått et bedre tilbud. Datagrunnlaget for rapporten består av en spørreundersøkelse blant fagforeningsrepresentanter og personalansvarlige kommunene, intervjuer med enkelte NAV-kontorledere og NAVs arbeidsmiljøundersøkelse.

KONTAKT