Til hovedinnhold

Arbeidsgiverpolitikk

Klima og miljø

Skole og oppvekst

Bidrar skolens arbeidstidsavtale til en god skole

​Utgangspunkt for prosjektet er arbeidstidsavtalens målsetting om å ”bidra til størst mulig profesjonalitet i lærernes yrkesutøvelse slik at opplæringstilbudet til elevene blir best mulig”.

Foto: Siv Dolmen

Prosjektnummer:094005

Utførende miljø: Rambøl Management

Ferdigstilt: 2009

Prosjektet viser at flertallet av skolelederne har en avtale basert på Sentral avtale. Mange av arbeidsgiverne vurderer at det er tilstrekkelig handlingsrom i Sentral avtale, og at utfordringene heller ligger i å få den til å fungere i praksis. Det er også en betydelig andel som vurderer at motstand fra organisasjonene fører til at det ikke er mulig å bli enig om avvikende avtale. Arbeidsgiverne mener at Skolenes arbeidstidsavtale kan bidra til en mer omforent skole, men at den også kan bidra til strid og uenighet i skolen. Arbeidsgiver vurderer at Skolenes arbeidstidsavtale har bidratt til et styrket fokus på skoleutvikling, og at skoleutvikling er satt på dagsorden i skolen. Videre vektlegges betydningen av samarbeid, herunder kollegialt samarbeid mellom lærere, samarbeid mellom lærer og elev, samarbeid mellom lærer og foresatt, og samarbeid mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Styrket tilstedeværelse vurderes av mange arbeidsgivere som en forutsetning for å få realisert slikt samarbeid.

KONTAKT