Hvordan oppnå arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring?
Hensikten med prosjektet er å få et kunnskapsbasert grunnlag for arealprogrammering av ulike typer videregående skoler, basert på blant annet hvordan skolene faktisk benyttes i dag.
Rambøll har gjennomført FoU-prosjektet. Det er dokumentert at Kunnskapsløftet ikke gir noen formelle krav til utforming av skolebygg, og skoleeierne har stor handlefrihet i forhold til hvordan de ønsker å organisere opplæringen for at elevene skal nå kompetansemålene. Imidlertid opplever skoleeiere og skoler at dersom målsetningene med reformen skal tas på alvor, får endringer i tilbudsstrukturen og krav i Læreplanverket for Kunnskapsløftet noen bygningsmessige konsekvenser. Behovene søkes først og fremst løst ved å bygge mer fleksible skoleanlegg, og sambruk og flerbruk har fokus når det bygges nytt. De nyeste skolebyggene kjennetegnes av åpenhet og mer transparens, med sjenerøse fellesarealer og mer varierte læringsarenaer. Benchmarking av nybygde og rehabiliterte skoler som Rambøll har utført i prosjektet viser at dette er innpasset uten at totalarealet har økt. Det er snarere en tendens til større arealeffektivitet i de nyeste skolebyggene i forhold til eldre skolebygg.