Formålet med prosjektet er å utvikle en veileder som setter skoleeiere i stand til å analysere tilstand ved egen skole, og som gir kunnskap om ressurseffektive tiltak for å rette opp evt. avvik.
Foto: Visuelle notater
Prosjektnummer:054005
Utførende miljø: Norges byggforskningsinstitutt (NBI)
KS: Skolemiljø for læring – veileder for skoleeiere
SINTEF Byggforsk har på oppdrag fra KS utarbeidet en enkel veileder for skoleeiere, med sikte på å styrke skoleeiere i forhold til deres ansvar i hht. Opplæringslovas kap. 9a, hvor de er gitt ansvar for det fysiske miljøet. Veilederen vil sette skoleeierne i stand til å analysere tilstanden ved egen skole, og å kunne vurdere aktuelle tiltak også i forhold til ressursbruken.
Faktorer for inneklima, innemiljø og fysisk miljø vil gjensidig påvirke hverandre, og brukere av et bygg vil oppleve en helhet hvor alle faktorer spiller inn. Fokus i denne rapporten er derfor en veileder og utdypende bakgrunnsstoff som viser til sammenhengene, og en kartleggingsmetode som tar utgangspunkt i det opplevde innemiljøet. Veilederen består av en hovedrapport og et elektronisk verktøy, ettersom kartlegginga er avhengig av bruk av regneark. I tillegg vil det også være en forenklet rapport i papirutgave (uten bakgrunnsinformasjon).