Brytningstider – mulige konsekvenser for kommunesektoren ved liberalisering av VA-sektoren
Prosjektet skal skissere både muligheter og begrensninger for kommunene som eiere og for sektoren, for å være i forkant av mulige endringer når det gjelder både eierskap, drift og krav til kvalitet og effektivitet.
Foto: Shutterstock
Prosjektnummer:054001
Utførende miljø: SINTEF - Avd. for arkitektur og byggteknikk
Det er store forskjeller mellom de ulike land når det gjelder hvordan tjenesteproduksjo-nen innen VA er organisert. Økonomiske, juridiske, politiske, strukturelle og historiske forhold og forskjeller i offentlig/privat rollefordeling, varierer mye mellom landene og det-te gjør en direkte sammenligning og erfaringsutveksling vanskelig. Løsninger som er valgt i et land er følgelig ikke direkte overførbare til et annet land.
Den vanligste eierformen i Europa er at VA-infrastrukturen er kommunalt eid. Eng-land og Wales er et klart unntak, hvor både eierskap og drift er privatisert. I alle land er det blitt mer og mer vanlig at kommunene setter driftskontrakter ut på anbud. Når det gjelder vedlikehold og nyanlegg har anbudsordningen vært det vanligste i lang tid allerede. Det skjer en restrukturering av bransjen i retning av færre enheter (enten i form av sam-arbeid over kommunegrenser eller fusjonering). Dette gjelder særlig England og Neder-land, men også i Danmark vil den planlagte kommunereformen kunne bety færre og større VA-enheter.
Bruk av ulike typer benchmarking som et middel for å gjøre VA-bransjen mer transparent eller synliggjøre hva bransjen holder på med, og som et middel for å sammenligne og effektivisere bransjen, blir mer og mer vanlig. Dette er både frivillige ordninger og mer nasjonalt påtvungne ordninger. Ønske om mer gjennomsiktighet i VA-bransjen gjelder alle aktørene: myndigheter, eiere, kunder og operatører. Benchmarking har så langt vært mest vanlig innen vannforsyning og mindre innen avløpshåndtering.
I etterkant av benchmarking kan det komme inn forslag om nye finansieringsordninger som erstatter selvkostprinsippet, for eksempel maksimalpris med anledning til å tjene penger på investert kapital. England og Wales har hatt en slik finansieringsordning i mange år.
Det er flere land som har diskutert nye finansieringsordninger, men så langt er de fleste avventende. Flere land arbeider med lovverket. Nederland har nylig vedtatt en VA-lov som fastsetter at vannforsyningsanlegg skal være i offentlig eie. Sverige forbereder seg på det samme.