Lønns- og arbeidsvilkår for lærere i Norden – en komparativ kartlegging
Hensikten med prosjektet er å skaffe kunnskap om avtaleverk for undervisningspersonalet i noen land det er naturlig å sammenligne seg med; Sverige, Danmark og Finland. Dokumentasjonen skal omfatte sammenstilling for landene som tydeliggjør likheter og forskjeller, viser erfaringer fra de ulike landene samt gir informasjon om spørsmål det står debatt om.
Rapporten fra prosjektet legger vekt på å få fram hva som er regulert i sentrale avtaler, hva som kan avtales lokalt, og hvilke forskjeller det er på avtalene i de fire landene.
Spørsmål om kompetanse, lønn og arbeidstid er vevet tett sammen, og er alle viktige sider ved lærernes avtaleverk. I alle de Nordiske landene har tariffavtalene vært gjenstand for endring og utvikling de siste årene. Den statlige styringen og reguleringen har blitt mindre, og kommunene har fått økt innflytelse som skoleeiere og arbeidsgivere. Utviklingen har ført til endringer og ulike lønns- og arbeidsvilkår i de forskjellige landene. I Norge og Finland finner vi et tradisjonelt system med kompetansebasert lønnsinn-plassering. Dette er helt forlatt i Danmark, som har et stillingsbasert system. I Sverige er det overlatt til de lokale partene å avtale innplasseringssystem, eller la arbeidsgiver og markedet bestemme. På samme måte finner vi at arbeidstiden defineres på forskjellig måte i de ulike landene. Undervisningsplikt, årsarbeidstid og bundet skoletid er sentrale begreper som med ulik vekt er med å definere lærernes arbeidshverdag og skolens utvikling i Norden.
Mens Finland fortsatt bare har sentrale lønnsforhandlinger for lærerne, bygger Sverige i det vesentligste på lokale lønnsforhandlinger. Prosjektet søker å vise hva som forhandles sentralt og hva som forhandles lokalt, og hvordan spørsmål om kompetanse og arbeidstid blir en del av lærernes lønns- og arbeidsvilkår i de nordiske landene.