Til hovedinnhold

Digitalisering

Smart teknologi/velferdsteknologi

Kravspesifikasjon for kommunale servicetorg

Prosjektet skal bidra til effektivitetsøkning og kvalitetsheving i kommunene ved å utarbeide to veiledninger: -Råd om forutsetninger og prosess forut for kravspesifikasjonsarbeidet og en funksjonell kravspesifikasjon som skal oppsummere ”beste praksis” i kommunene mht elektronisk informasjon og tjenester samt styrke kommunenes etterspørselskompetanse i møte med markedet.
Foto: Mostphotos

Prosjektnummer:034024

Utførende miljø: Pharos

Ferdigstilt: 2004

Resultatet av prosjektet er to dokumenter som skal publiseres på KS’ nettsider og i andre relevante sammenhenger. En veiledning og en kravspesifikasjon. Veiledningen: Målgruppen er alle som involveres i arbeid med e-servicetorg i kommunene, også beslutningstakere på politisk og administrativt nivå. Veiledningen omhandler: -Utviklingstrekk av stor betydning for arbeidet med e-servicetorget -Brukere på og av e-servicetorget -Prosjekt for e-servicetorg -Råd om anskaffelsesprosessen -Praktiske råd for bruk kravspesifikasjonen Kravspesifikasjonen Kravspesifikasjonens temaer består både av en prosadel og en del der de kravene er satt opp i en tabell som kommunene kan bruke både i arbeidet ulike faser (diskusjon, planlegging samt forespørsel og kontraktsarbeid). Kravspesifikasjonen legger vekt på systemets egenskaper med sikte på å best mulig å støtte de tjenester og funksjoner som servicetorget skal tilby. Kravspesifikasjonen omhandler følgende temaer: -Krav til innhold og brukerfunksjonalitet i e-servicetorg -Gjenfinning -Tilgjengelighet -Sikkerhet -Metadata -Tekniske krav

KONTAKT