Prosjektet skal bidra til effektivitetsøkning og kvalitetsheving i kommunene ved å utarbeide to veiledninger:
-Råd om forutsetninger og prosess forut for kravspesifikasjonsarbeidet og en funksjonell kravspesifikasjon som skal oppsummere ”beste praksis” i kommunene mht elektronisk informasjon og tjenester samt styrke kommunenes etterspørselskompetanse i møte med markedet.
Resultatet av prosjektet er to dokumenter som skal publiseres på KS’ nettsider og i andre relevante sammenhenger. En veiledning og en kravspesifikasjon.
Veiledningen:
Målgruppen er alle som involveres i arbeid med e-servicetorg i kommunene, også beslutningstakere på politisk og administrativt nivå.
Veiledningen omhandler:
-Utviklingstrekk av stor betydning for arbeidet med e-servicetorget
-Brukere på og av e-servicetorget
-Prosjekt for e-servicetorg
-Råd om anskaffelsesprosessen
-Praktiske råd for bruk kravspesifikasjonen
Kravspesifikasjonen
Kravspesifikasjonens temaer består både av en prosadel og en del der de kravene er satt opp i en tabell som kommunene kan bruke både i arbeidet ulike faser (diskusjon, planlegging samt forespørsel og kontraktsarbeid). Kravspesifikasjonen legger vekt på systemets egenskaper med sikte på å best mulig å støtte de tjenester og funksjoner som servicetorget skal tilby.
Kravspesifikasjonen omhandler følgende temaer:
-Krav til innhold og brukerfunksjonalitet i e-servicetorg
-Gjenfinning
-Tilgjengelighet
-Sikkerhet
-Metadata
-Tekniske krav