Utredning om kompetanseutvikling i grunnopplæringen i 2002
Hovedformålet er å gjennomføre en bred kartlegging av omfanget av og behovet for etter- og videreutdanning blant lærere og rektorer i skolen, og blant instruktører i fagopplæringen.
- En betydelig økning i antall ansatte som har deltatt i formell kompetansegivende utdanning, samt økning i gjennomsnittlig tidsbruk på slik aktivitet i 2003, sammenlignet med i 1998
- Andelen som har deltatt i formell etter- og videreutdanning fra undervisningssektoren er høyere enn for gjennomsnittet blant sysselsatte i kommunal, fylkeskommunal og statlig sektor
- Syv av ti lærere som har deltatt i formell utdanning mener dette har ført til endringer i måten de underviser på
- Den viktigste effekten av kurs, seminarer og annen opplæring er også ifølge lærere selv endring i måten de underviser og arbeider på
- Tre av ti lærere har deltatt i kollegabasert veiledning det siste året, og rapporten understreker at det er potensiale for utvikling og økt bruk av veiledning og andre former for kompetanseutvikling på arbeidsplassen
- Instruktører deltar i liten grad i formell utdanning som har relevans for instruktørrollen, men derimot har over halvparten av instruktørene (som er spurt i undersøkelsen) deltatt i kurs, seminarer og annen opplæring rettet mot instruktørrollen