Til hovedinnhold

KONSEKVENSER AV DELT FORHANDLINGSANSVAR FOR LÆRERNE

Rapporten skal drøfte hvilke oppfatninger kommuner, fylkeskommuner og hovedtillitsvalgte i videregående opplæring har om hva som er de viktigste hensynene som må ivaretas i en ny tariffavtale for lærerne med kommunene som forhandlingsmotpart og de viktigste mulighetene og utfordringene som dette gir for kommunesektoren.

Prosjektnummer:021006

Utførende miljø: Agderforskning

Ferdigstilt: 2003

Av muligheter kan nevnes å rette opp skeivheter mellom kommuner, tydeligere forankring av skolen lokalt, helhetlig kommunal arbeidsgiverpolitikk, kommunen som enhetlig organisasjon, samt å skape likhet, rettferdighet, legitimitet og troverdighet som arbeidsgiver. Utfordringer kan være å utforme en arbeidsgiverpolitikk som er forenlig med skolepolitikken, å styrke den politiske og administrative ledelsens kunnskap om skolen og opplæringen, å øke skolelederes arbeidsgiverpolitiske kunnskap og kompetanse, kommunesektorens kollektive ansvar for skolen på nasjonalt nivå.

KONTAKT