Hovedmålet med dette forskningsprosjektet er å undersøke hvordan kommunale ledere med arbeidsgiveransvar opplever sin lederrolle. Skranker vil i denne sammenheng defineres som opplevde og reelle forhold som virker begrensende på utøvelsen av lederrollen.
Åtte kommuner vil være delaktig i prosjektet, og det skal gjennomføres intervjuer og diskusjoner med 9 ledere på ulike nivåer i organisasjonen.
I prosjektet ”Skranker i arbeidslivet” spør vi: Hvilke skranker møter kommunale ledere i utøvelse av sitt daglige personal- og arbeidsgiveransvar? Skranker har vi i denne sammenheng definert som opplevde og reelle forhold som virker begrensende inn på utøvelsen av lederrollen. Alle ledere som inngår i undersøkelsen hadde budsjett- og personalansvar.
Vi har undersøkt om hvorvidt ledere opplever skranker som kan relateres til sentralt lov- og avtaleverk, forholdet mellom politikk og administrasjon, arbeidsgiverpolitikk og organisering av ledelse. Prosjektet viser at vi først og fremst finner skranker innenfor kommuneorganisasjonen. Den interne organiseringen av lederrollen, og for lite tid og ressurser brukt på utvikling av denne, fører til at man i dag ikke klarer å utnytte det handlingsrom som flere ledere mener kommuner har. Det er en klar oppfatning om at mer avsatt tid til ledelsesdiskusjoner vil kunne bedre flere av ledernes hverdag.
Vi finner også at organisatorisk struktur, kombinert med ledelsesstil, ser ut til å påvirke lederes opplevelser av skranker. I de resultatenhetsorganiserte kommunene finner vi at ledere er mindre usikre på de forventninger og krav som stilles til dem som ledere, og det framgår at man i disse kommunene i større grad får til å tenke helhetlig og foreta overordnede prioriteringer, selv om dette også er problematisk her.