Til hovedinnhold

SkoleSec

I prosjektet «SkoleSec» har kommuner og fylkeskommuner gått sammen om å styrke arbeidet med personvern og informasjonssikkerhet knyttet til digitalt læringsmiljø. Målet er bedre ivaretakelse av personvern og informasjonssikkerhet.

Artikler

Foto: Illustrasjon: Bly

Hva er SkoleSec?

SkoleSec skal vurdere, prøve ut og evaluere ulike innsatser og tiltak som både på kort og lang sikt vil styrke innrammingen og sikringen av det digitale læringsmiljøet til elever.

Nasjonal DPIA for GoogleFoto: Illustrasjon: Bly

Nasjonal DPIA for Google

KS har, i samarbeid med Bergen kommune, gjennomført en nasjonal vurdering av personvernkonsekvenser (DPIA) for Google Workspace for Education. På denne siden finner du det du trenger for å gjøre DPIA-en til din egen.

Foto: Bly

Nasjonal DPIA for kunstig intelligens​ (KI)

På denne siden kan du laste ned den nasjonale vurderingen av personvern-konsekvenser (DPIA) for KI. Den enkelte skoleeier må ta eierskap til de nasjonale vurderingene og gjøre restvurderinger knyttet til eget bruk.

Foto: Illustrasjon: Bly

Veiviser

På denne siden finner du en «steg for steg»-veiviser som tar deg gjennom hva du må vurdere dersom du ønsker å ta i bruk en digital tjeneste i opplæring med elever som for eksempel en app, programvare, innhold eller et nettsted.

Kultur- og kompetanseutviklingFoto: Bly

Kultur- og kompetanseutvikling

SkoleSec har utviklet flere opplegg for kultur- og kompetanseutvikling i barnehage og skole om personvern og informasjonssikkerhet. Her finner du opplegg tilpasset ulike roller og ansvarsområder.

Foto: Illustrasjon: Bly

Verktøy

På denne siden finner du en egen katalogstruktur med åpent tilgjengelige maler, verktøy og ressurser til arbeidet med personvern og informasjonssikkerhet i skolen.

Foto: Bly

Nyttige lenker

På denne siden finner du lenker til nyttige nettsider og veiledere fra flere av SkoleSec sine samarbeidspartnere.

Foto: Illustrasjon: Bly

Tips for å ta i bruk en ny digital tjeneste

SkoleSec sin veiviser viser deg hva du må vurdere når du ønsker å ta i bruk en digital tjeneste i opplæring med elever. Det kan for eksempel være en app, en programvare, innhold eller et nettsted.

Foto: Illustrasjon: Bly

Treningsplattform

SkoleSec sin egen treningsplattform for skoleeiere, skoleledere og personvernombud skal bidra til å styrke informasjonssikkerhet- og personvernkompetansen, og tar for seg ulike skolerelaterte problemstillinger og utfordringer.

Siste fra SkoleSec

Foto: Mostphotos

KRONIKKER

Skolen må ruste barn for det digitale livet

Ja, eller nei, til digitale hjelpemidler i skolen, mobilfri skole, tilbake til penn og papir? Debatten om digitalisering i norsk skole lever i beste velgående.

Foto: Kjell Inge Søreide

KRONIKKER

Nasjonale vurderinger av personvern frigjør kommunal tid

Norske kommuner investerer både tid og ressurser i personvernvurderinger når de tar i bruk digitale verktøy for eksempel i skolen. KS’ vurdering av Google Workspace for Education viser at nasjonalt samarbeid kan gjøre denne oppgaven enklere og sikrere.

Foto: Shutterstock

Ny nasjonal personvernkonsekvensvurdering for bruk av Google Workspace for Education i skolen

Den nye, nasjonale vurderingen av personvernkonsekvenser (DPIA) for bruk av Google Workspace for Education skal hjelpe skoleeiere med å ta vare på og sikre personvernet til elevene.

Foto: Bly

Personvernkonsekvensvurdering (DPIA) av Google Workspace for Education for folk flest

Denne artikkelen er til deg som ikke driver med personvern, som har hørt om Google-DPIAen, men ikke orker å lese den og som likevel har lyst på å få vite hva hovedkonklusjonene er.

Foto: Pexels

Bruk av tilleggstjenestene i Google Workspace for Education

I denne artikkelen beskriver vi hva skoleeier bør være klar over hvis tilleggstjenestene YouTube og Google Search and assist fortsatt skal tas i bruk innenfor Google Workspace for Education.

Foto: KS/Hege K. Fosser Pedersen

Læringsresultater, færre normer og personvern i skolen ble diskutert med statsråden

De siste årene har det vært en bekymringsfull utvikling knyttet til fallende læringsresultater i skolen, kombinert med en økning i mobbing og redusert trivsel blant elevene. Disse temaene ble diskutert med Kunnskapsdepartementet (KD).

Les flere artikler

Hør KS' podkaster om temaet her

KONTAKT