Les mer
-
Ny nasjonal personvernkonsekvensvurdering for bruk av Google Workspace for Education i skolen
Den nye, nasjonale vurderingen av personvernkonsekvenser (DPIA) for bruk av Google Workspace for Education skal hjelpe skoleeiere med å ta vare på og sikre personvernet til elevene.
-
Personvernkonsekvensvurdering (DPIA) av Google Workspace for Education for folk flest
Denne artikkelen er til deg som ikke driver med personvern, som har hørt om Google-DPIAen, men ikke orker å lese den og som likevel har lyst på å få vite hva hovedkonklusjonene er.
-
Bruk av tilleggstjenestene i Google Workspace for Education
I denne artikkelen beskriver vi hva skoleeier bør være klar over hvis tilleggstjenestene YouTube og Google Search and assist fortsatt skal tas i bruk innenfor Google Workspace for Education.
-
Læringsresultater, færre normer og personvern i skolen ble diskutert med statsråden
De siste årene har det vært en bekymringsfull utvikling knyttet til fallende læringsresultater i skolen, kombinert med en økning i mobbing og redusert trivsel blant elevene. Disse temaene ble diskutert med Kunnskapsdepartementet (KD).
-
Sikker kommune 2024 om personvern og informasjonssikkerhet
KS' fagråd for informasjonssikkerhet og personvern arrangerte webinaret Sikker kommune 2024 om sikkerhet og personvern i kommuner og fylkeskommuner.
-
Hvordan ferdigstille DPIAen?
DPIAen ferdigstilles i en 80 prosent versjon. Før du som skoleeier kan bruke den gjenstår det litt jobb. Du må nemlig justere og ta stilling til noen ting. Denne smørbrødlista skal hjelpe deg å få oversikt over hva som skal til. Steg for steg.
-
Webinar om modell for bruksbasert betaling av digitale læringsressurser
KS inviterer til webinar 27. november og 10. desember. Der deler vi erfaringer fra piloten for bruksbasert betaling for læringsressurser, og muligheter for å delta i videre pilotering.
-
Utfordringene med barns bruk av teknologi må løses med digital kompetanse
- Vi er enige med Skjermbruksutvalget i at det er behov for å beskytte barn og unge bedre i den digitale verden. Samtidig må vi ruste dem med digitale ferdigheter de trenger, sier Kristin Holm Jensen, avdelingsdirektør for oppvekst og utdanning i KS.
-
Ny veileder om hvordan beskytte barn mot skadelig innhold på nett
KS jobber for at barn og unge får en trygg digital oppvekst. En ny veileder fra Utdanningsdirektoratet skal gi råd om hvordan det kan gjøres, og KS er glad for at en tryggere digital oppvekst blir prioritert.
-
Kommunesektoren gjør store investeringer i læremidler
Skolene bruker penger både på trykte og digitale læremidler. I kommunene har utgiftene til trykte og digitale læremidler vært omtrent like de siste årene, viser en rapport som Oslo Economics har gjort for KS og Kopinor.
-
Elevene må lære seg å håndtere den digitale virkeligheten, inkludert uønsket innhold
I skolesektoren ser vi inn i et digitalt landskap fylt med utfordringer og dilemmaer. Målet? Å gi barn og unge en trygg, digital ramme for læring.
-
Behandlingsgrunnlag for Google Workspace for Education
Her anbefaler vi hva du skal bruke som det generelle behandlingsgrunnlaget for bruk av Google Workspace for Education. Anbefalingen gjelder også lignende platformer.
-
Ber kommuner sørge for beskyttelse mot skadelig innhold
Regjeringen og KS anbefaler at skoleeiere legger til Kripos’ liste over nettsider som bør blokkeres i sine tekniske sperrer for grunnskolen. Hensikten er å forhindre kontakt mellom barn og potensielle overgripere.
-
Forslag til behandlingsprotokoll for Google Workspace for Education
Som behandlingsansvarlig i kommunen, plikter du å ha en oversikt over alle personopplysningene du behandler og alt det du gjør med dem. Du må føre protokoll over kommunens behandlingsaktiviteter, og nå kan du bruke vårt forslag til behandlingsprotokoll!
-
Tips for å ta i bruk en ny digital tjeneste
SkoleSec sin veiviser viser deg hva du må vurdere når du ønsker å ta i bruk en digital tjeneste i opplæring med elever. Det kan for eksempel være en app, en programvare, innhold eller et nettsted.
-
Digitale verktøy i opplæringen: Hvem var det som mistet hodet?
Utdanningsforbundet, Skolelederforbundet, Elevorganisasjonen, Foreldreutvalget og KS ønsker en god og åpen debatt om bruken av digitale verktøy i opplæringen.
-
Kompetanseutvikling for skoleeiere og -ledere
I SkoleSecs veiledertjeneste går kommuner sammen for å øke kompetansen i personvern og informasjonssikkerhet hos skoleeiere og -ledere. Deltakerne får veiledning i å kartlegge, prioritere og gjennomføre arbeidet i egen kommune.
-
Hvordan åpner vi døra til den digitale verden for elevene?
Vi bør verken sparke opp eller smelle igjen døra til den digitale verden. Vi må åpne den sakte, men sikkert, slik at elevene kan gå trygt ut.
-
Kompetanseutvikling for merkantile i barnehage og skole
SkoleSecs nye opplegg skal bidra til å øke kompetansen hos merkantile i skole og barnehage. Her finnes et gratis opplegg som skoleledere kan bruke for å utvikle kultur og kompetanse hos merkantilt ansatte om personvern og informasjonssikkerhet.
-
Hva betyr en mulig slutt for Workspace for Education i Danmark for norske kommuner?
Det danske datatilsynet har avgjort ett av spørsmålene i Helsingør-saken. Dette er en avgjørelse som er veldig relevant for KS sitt nasjonale DPIA-prosjekt for Google Workspace for Education. Her er våre tanker etter første gjennomlesning.