Tips!

Det er strengt tatt ikke nødvendig å gjennomføre alle punktene for hver ledig stilling som skal lyses ut, men det kan være greit å gjennomføre stegene når det oppstår endringer i strategiske dokumenter og strategier.

Om verktøyet

Foto: Shutterstock

Lenkeblokk Icon Arbeidsbok for god utlysningspraksis

For at dere skal være attraktive arbeidsgivere er det vesentlig at dere treffer på behovet hos tjenestemottaker, ansatt og for organisasjon.

Det er flere elementer som gjør seg gjeldende når det kommer til evalueringspunkt:

Opplevelse av utlysningspraksis

  • Hvordan har de ulike partene opplevd utlysningspraksisen?
  • Hva har vært bra og hvorfor? Hva kunne vært bedre og hvordan?
  • Her kan dere anvende vurderingskrysset som står beskrevet tidligere

Innsikt fra nyansatt

  • Hva forteller innsikten dere har ervervet fra de nyansatte?
  • Her kan dere anvende innsikt hentet ifbm utlysningstekst og »grønn bok»

Oppdatert bemanningsplan

  • Har dere en oppdatert bemanningsplan? Hvis ikke, hvorfor?
  • Står den i samsvar med fremtidig behov for kompetanse?
  • Grunnlag for alternative arbeidstidsordninger? Eventuelt hvilke?

Forankring og forståelse

  • Har det vært arbeidet med strategisk forankring?
  • Har arbeidet ført til en økt forståelse for en god utlysningspraksis og heltidskultur
  • Er det lagt planer om hvordan dere skal følge opp den strategiske forankringen?
Lenkeblokk Icon Tilbake til hovedsiden