Publisert: 06.03.2019
Det nyopprettede prosjektet i Trøndelag har som mål å sikre og videreutvikle kvaliteten i tjenestetilbudet til barn og unge. Det vil gjennom prosjektet bli etablert såkalte «kompetansebaser» - med mål om at kommunene skal kunne prøve ut konkrete tiltak uavhengig av kommunestruktur og barnevernstjenestesamarbeid. Prosjektet skal gi et bedre grunnlag for tverrfaglig samarbeid og sterkere insentiver til tidlig innsats. Det er også et mål for prosjektet at erfaringene skaper overføringsverdi til andre kommuner og regioner. Les mer
Med utgangspunkt i kompetanse som finnes i kompetansebasen kan ansatte i barnevernet i kommunene søke om hjelp til å gjennomføre konkrete tiltak for barn og deres familier. Familiene blir deretter tilbudt veiledning som er skreddersydd ut fra barnets behov, i dialog med omsorgspersonene og hjelpeapparatet for øvrig.
Hva er en kompetansebase?
En kompetansebase har kvalifisert barnefaglig personell som tar oppdrag og formidler oppdrag eller tiltak etter bestilling fra kommunene eller barneverntjenestene. De fagansatte i basen og koordinatoren tar imot henvendelser fra barneverntjenestene.
Hensikten med opprettelsen av basen er at en vil ha mulighet for å samle kompetanse og prøve ut tiltak/tjenester, som hver enkelt kommune ikke vil ha mulighet for på egen hånd. I prosjektperioden vil det være sentralt å finne gode praktiske løsninger på hvordan dette kan fungere godt for hele Trøndelag, uavhengig av kommune- og barnevernstjenestegrenser.
I første omgang vil det opprettes en kompetansebase for områdene Innherred og Namdalen. De ansatte har i dag sosialfaglig kompetanse med grunnutdanninger som barnevernspedagog og sosionom. Videre har de utdanning blant annet innenfor veiledning, juss, tilknytningspsykologi og traumeforståelse. De ansattes tidligere jobberfaring er fra både kommunal og statlig barnevernsforvaltning, og de har jobbet med veiledning og oppfølging av barn, ungdom og familier. De ansatte vil benytte ulike verktøy, metoder og modeller, for eksempel Motiverende intervju (MI) og Circle of Security Interventioin (COS-I).
Dette er tiltakene prosjektet tilbyr:
- Hjemmebaserte tiltak – veiledning av foreldre
- Veiledning av fosterhjem
- Oppfølging av foreldre som har mistet omsorgen
Hvordan bestiller du tiltak?
Dersom du ønsker å bestille tiltak eller har andre henvendelser, kan du fylle ut skjemaet her.
Prosjektgruppa tar kontakt med deg for å få mer informasjon og for en gjennomgang av bestillingen. Sakene vil bli vurdert sammen med en kontaktperson i barneverntjenesten, og vi gir deg tilbakemelding på om saken blir tatt inn eller ikke.
Kontaktinformasjon til prosjektgruppa:
- Koordinator Lene Munkeby, tlf. 900 50 769
- Prosjektmedarbeider Kari Røstad, tlf. 477 99 506
- Prosjektmedarbeider Ingunn Lillemark Susegg, tlf. 477 90 396