Publisert: 28.05.2019
#drømmejobben er et rekrutterings- og omdømmeprosjekt som ble initiert av KS Agder i 2014. Prosjektets formål er å gjøre kommunene forberedt til rekrutteringsutfordringene som er prognosert i Regionplan Agder og KS-statistikk. Dette er et samarbeid mellom kommunene og de store arbeidstakerorganisasjonene i Agder-regionen.
Ny rekrutteringsstrategi
I hverdagen vil ansvaret for gjennomføring av rekrutteringsprosessen ligge hos den enkelte leder. For å lykkes med å rekruttere kvalifisert arbeidskraft, trengs det en overordnet rekrutteringsstrategi som følges opp gjennom et tett samarbeid med HR-ansatte, tillitsvalgte, linjeledere og ansatte som jobber med kommunikasjon.
Strategien har som formål å fungere som et veiledningsdokument for de enkelte kommuner, og tar for seg de mange intrikate faktorene som utgjør kommunenes tjenester og innbyggernes mange behov. Strategien kan brukes og omformes etter kommunens eget behov.
Les rekrutteringsstrategien herViktig oppgave
«Menneskelige ressurser står for om lag tre fjerdedeler av verdiskapningen i Norge, ifølge Statistisk sentralbyrå, 2015. Å rekruttere og beholde kvalifisert og relevant kompetanse er en viktig oppgave som krever tid og ressurser» (KS.no).
Det er mye som må tas stilling til for å imøtekomme fremtidens bemanningsutfordringer og samtidig beholde og videre forbedre kvaliteten på de tjenester som kommunene tilbyr. Denne rekrutteringsstrategien presiserer blant annet viktigheten av at kommunen må analysere eget ressursbehov, deriblant gjennom kartlegging av alder- og kompetansesammensetting, så vel som faktorer som gjelder levekårsutfordringer, heltidskultur, innsats- og ressursbehov.
Nyttig verktøy
Til oppsummering så er det trygt å si at rekrutteringsstrategien til KS Agder og #drømmejobben er et nyttig verktøy som kan bidra til at kommunene på Agder bedre imøtekommer fremtidens bemanningsutfordringer. Med dette sagt så er det en selvfølge at enhver av kommunene har ulike utfordringer i vente, og ulike ressurser til disposisjon. Derfor har denne strategien til hensikt å fungere som veiledende med fokus på gjennomføring av behovsanalyser, tips til introduksjon av nye ansatte, og innsikt i hvilke lederstiler som best bevarer riktig kompetanse.
Rekrutteringsstrategien tilbyr detaljert innsikt i optimale rekrutteringsprosesser, fra behovsanerkjennelse til fullverdig integrering av nye ansettelser, så vel som hvilke tiltak de enkelte kommuner kan ta i bruk for å øke omdømme og fremstå som mer attraktive for fremtidens arbeidstakere.