Publisert: 25.09.2024
Nå er det på tide at staten tar statistikken på alvor og sørger for at vi får økt trafikksikkerheten der det virkelig trengs mest,
Samferdselsministeren har rykket ut i pressen med en budsjettlekkasje, som skal fremstå som en gladsak: 10,8 milliarder kroner settes av til drift og vedlikehold av riksveiene i statsbudsjettet.
KS-leder Gunn Marit Helgesen og fylkesordførerne er derimot bekymret etter regjeringens lekkasje og uttalelsene fra Nygård.
KS fylkesordførerkollegium møttes onsdag og krever at regjeringen nå løfter fylkesveiene.
– Det er bra at regjeringen øker midlene til riksvei, men mye tyder på at de ikke har forstått hvor behovet for vedlikehold er størst - og det er på de 44.000 kilometerne med fylkesvei i dette landet, sier leder for fylkesordførerkollegiet, Ole Ueland.
I lekkasjen fremstår det som regjeringen igjen prioriterer riksveien over fylkesveiene.
– Det er feil at de følger opp det de sa i Nasjonal Transportplan. I hvert fall fremstår det slik. Jeg er bekymret for at regjeringen ikke snakker om fylkesveien i lekkasjen til pressen. Staten har over lang tid prioritert riksveien over fylkesveien. Det må det være en stopper for nå. Regjeringen kan ikke svikte fylkesveiene igjen, sier KS-leder Gunn Marit Helgesen.
KS-lederen og fylkesordførerkollegiet mener fylkesveiene må få det samme løft som riksveier.
–Både før og etter framleggelsen av Nasjonal transportplan, har vi ropt varsko om det enorme vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene. Den årlige milliarden staten vil bevilge til fylkesvei, er ikke engang nok til å redusere dagens vedlikeholdsetterslep. Det eneste det bidrar til er å forsinke veksten. Vi trenger minst dobbelt så mye for å snu utviklingen og høyne standarden, sier Ueland.
Samlet har fylkesveinettet om lag 618 tunneler, 13 300 bruer og 245 ferjekaier. Det aller meste av all type transport bruker fylkesveinettet enten i starten, underveis eller på slutten av en reise.
– Fylkesveinettet er avgjørende for hverdagen til folk flest i hele landet. Regjeringen må bidra slik at vi får trygge og mer fremkommelige fylkesveier. Vi er bekymret for manglende trygghet og fremkommelighet på fylkesveiene, sier Helgesen.
Om lag ti prosent av fylkesveinettet har i dag ikke fast dekke og 45 prosent av fylkesveinettet har dårlig eller svært dårlig tilstand.
– Regjeringen ba KS om tall og beskrivelse av utfordringsbildet for fylkeskommunene før budsjettarbeidet. Det håper jeg de har lyttet til. Dagens rammebetingelser bidrar til økt vedlikeholdsetterslep, sier KS-lederen videre.
Økte driftskostnader over tid er en viktig årsak til at fylkeskommunene ikke klarer å stoppe økningen i vedlikeholdsetterslepet gitt dagens rammebetingelser
Fylkesveinettet er om lag 44.000 km langt, mot riksveinettet som utgjør i overkant av 10.000 km. Det vil si at fylkesveinettet utgjør om lag 80 prosent av det samlede riks- og fylkesveinettet, og står for omtrent halvparten av all trafikk på norske veier.
– Ulykkesstatistikken viser tydelig at risikoen for å bli hardt skadd eller drept i trafikken er mye høyere på fylkesvei sammenlignet med på riksvei. Nå er det på tide at staten tar statistikken på alvor og sørger for at vi får økt trafikksikkerheten der det virkelig trengs mest, sier Ueland.