Samstyringsprinsippene må videreføres i den nye digitaliseringsstrategien.

Gunn Marit Helgesen

- Det er mye å hente på å bli enda bedre til å koordinere oss og samarbeide bedre om utvikling på digitaliseringsområdet, sa styreleder i KS, Gunn Marit Helgesen. – Da må regjeringen lytte til KS, og omvendt, for å lykkes fremover. Vi trenger felles kjøreregler for samarbeid om digitalisering mellom stat og kommunal sektor.

KS har, som regjeringens samarbeidspartner om både nåværende og ny digitaliseringsstrategi, to faste konsultasjonsmøter med digitalisering som tema årlig. Dette møtet var på tvers av departementer og vies til saker som er relevante for flere departement. 

Årets tverrgående møte skulle egentlig vies til den nye digitaliseringsstrategien, men departementet er ennå ikke helt ferdig med strategien. Temaet for årets møte, forsterket styring og samordning av digitaliseringspolitikken, var viktig i forrige strategi, og vil også stå sentralt i den nye.



Delegasjonen fra KS besto blant annet av styreleder Gunn Marit Helgesen, andre nestleder Aud Hove, Kari-Anne Opsal, ordfører i Harstad kommune, Hallstein Bjercke, finansbyråd i Oslo kommune og Anne Strømøy fylkesordfører i Vestfold fylkeskommune.

Sammen om den nye digitaliseringsstrategien

- Vi er også glade for samarbeidet om den nye strategien, et samarbeid som KS’ hovedstyre sluttet seg til før sommeren. Vi hadde jo håpet på at strategien var ferdigstilt før dette møtet, men sånn ble det ikke. Den nye digitaliseringsstrategien betyr mye for kommunal sektor, men kommunal sektor er også av stor betydning for strategien. Skal tjenestene til innbyggere og næringsliv henge sammen, må også de digitale løsningene henge sammen.

Det er jo i kommunene og fylkeskommunene de fleste offentlige tjenester leveres, og en stor del av arbeidsstyrken i Norge jobber. Det er i kommunal sektor mye av den nasjonale digitaliseringsstrategien skal omsettes i praktisk handling i tjenester og samfunnsutvikling og bidra til det digitale og grønne skiftet. Ikke minst bærekraftige velferdstjenester over hele Norge, inkludering av barn og unge og ivareta kommunenes viktige rolle som del av totalberedskapen i Norge.  En forutsetning for å lykkes er, med andre ord, at kommunal sektor har en hånd på rattet i digitaliseringsarbeidet.

Felles kjøreregler for samarbeid om digitalisering 

Den forrige digitaliseringsstrategien het «Én digital offentlig sektor» og markerte med det at stat og kommunal sektor var enige om en felles retning. Det hadde ikke vært mulig å få til uten at vi ble enige om hvordan vi skulle samarbeide om å nå felles mål. Strategien slo derfor fast et sett med prinsipper for samstyring. Disse skulle sikre likeverdighet, reell innflytelse samt tidlig og representativ involvering. Prinsippene er tatt inn i digitaliseringsrundskrivet og pålegger alle statlige virksomheter som skal i gang med digitaliseringsarbeid å inkludere kommunal sektor fra start når det er relevant for kommunene. Vurderingen av relevans vil vi at de statlige virksomhetene gjør sammen med KS i en så tidlig fase som mulig.

- Da er det viktig at samstyringsprinsippene, som har vært så viktige for samarbeidet, videreføres og fremgår tydelig av strategien, sa Gunn Marit Helgesen.

Kommunal sektor har samordnet seg på digitaliseringsområdet

- Hvis alle kommuner og fylkeskommuner satt på hver sin tue og digitaliserte, hadde det ikke bare blitt veldig dyrt – det hadde også blitt dårligere kvalitet, sa Gunn Marit Helgesen. - Derfor sier til og med de største kommunene at de ikke kan lykkes med digitalisering på egenhånd. Samordninga har vi blitt enige om skal skje gjennom KS. På landstinget i 2020 valgte et enstemmig Landsting å endre på KS’ vedtekter til å inkludere nasjonalt arbeid med digitalisering.

KS samarbeider strategisk med staten - KS Digital leverer felles digitale løsninger

For et år siden skilte KS ut en del av KS’ virksomhet på digitaliseringsområdet, til det som i dag heter KS Digital. KS Digital drives under utvida egenregi og har alle landets kommuner og fylkeskommuner som kunder, og er i sterk vekst!  De leverer felles kommunale løsninger og komponenter, som f.eks. SvarUt og Fiks-plattformen - men også tjenester innen digitalisering av NAV-området, barnevern og plan og bygg.
En rekke av tjenestene er utvikla i samarbeid med statlige aktører. Dette er løsninger som igjen benyttes av leverandører i deres produkter retta mot kommuner og fylkeskommuner.

- Med etableringen av KS Digital har vi rusta oss godt også for operativt samarbeid i utvikling av konkrete digitale løsninger for  offentlig sektor i årene som kommer – og vi vil gjøre det mer forutsigbart for leverandørene, sa Helgesen. 

Prioriter tiltak med størst effekt

En annen utfordring er at fagsektorene prioriterer digitaliseringstiltak i samarbeid med kommunal sektor hver for seg – men i kommunene er det jo det samme budsjettet og de samme nøkkelressursene som gjerne skal bidra til realisering. Dere vet at utfordringene i kommunal sektor er store. Da må vi være trygge på at det er tiltakene med størst effekt som prioriteres!

- Vi er derfor glade for at en viktig ambisjon for strategien er mer samordning på tvers. Samordning virker – men det kan ikke bare skje på tvers av forvaltningsnivå – det må også skje på tvers av sektorene i staten!

Et forslag fra oss er at KS tar del i vurderingene av digitaliseringstiltak foran de årlige budsjettprosessene i regjerningen. På den måten kan vi sammen kan prioritere det som har størst nytteverdi.

Ikke silotenking

Det at kommunal sektor opptrer samordna, med KS som inngang, har ifølge de statlige aktørene, vært viktig og gitt dem en helt annen kraft i samarbeidet med kommunal sektor. Vi har for eksempel et nært og godt samarbeid med Bufdir om DigiBarnevern. Sammen med Kartverket og Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) har vi jobbet med å digitalisere bygge- og plansaksprosessene.

Mye av samordninga skjer likevel innafor den enkelte fag. Da risikerer vi å forsterke siloorganiseringen som vi jo ønsker å bryte litt opp i. Et eksempel er dette med fullmakter:

  • Det finnes egne fullmaktsregistre hos henholdsvis NAV og helse, men kommunal sektor får ikke benytte disse.
  • Det finnes også egne fullmaktsløsninger i andre sektorer.
  • Det er ikke å sette innbyggeren i sentrum fra offentlig sektor, og det gjør det kompliserende også for de som trenger det.
  • I tillegg ser vi at kravene til å bruke BankID setter mange eldre og folk med funksjonsutfordringer utenfor det digitale samfunnet.
  • Felles fullmaktstjeneste er et eksempel på et arbeid vi må gjøre sammen, ikke hver for oss.