Det er svært viktig og bra at partene og KD har blitt enige om en strategi for rekruttering

Gunn Marit Helgesen

- Læringsresultater, utfordringer og muligheter varierer lokalt. I det videre arbeidet med kvalitetsutvikling i skolen, må det legges mer vekt på å støtte det lokale arbeidet, og ikke bare på nasjonale programmer og tiltak. Dette har KS og lærerorganisasjonene stått sammen om i Stortingsbehandlingen, og komiteen har anerkjent dette, sa styreleder i KS, Gunn Marit Helgesen under årets konsultasjonsmøte med kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun. 

- Kommunene som har det overordnede ansvar for elevenes trivsel og læring må ha god og sammenlignbar informasjon for å kunne ta dette ansvaret og drive lokalt kvalitetsutviklingsarbeid. 

Politisk deltakelse fra KS på møtet med KD var Gunn Marit Helgesen (styreleder), Odd Stangeland (nestleder), Aud Hove (Innlandet fylkeskommune), Ole Ueland (Rogaland fylkeskommune) og Heidi Granli (Gol kommune).  

Behov for ryddesjau 

På møtet tok KS opp at vi foreslår en handlingsplan for redusert detaljstyring for alle relevante områder, der også KD må bidra. Summen av sterk styring og krevende kommunal økonomi skaper et stort press på kommunale tjenester, også i skole og barnehage.  

- Som følge av mer krevende budsjettprioriteringer og dem demografiske utviklingen med færre barn og flere eldre, må ressursene i oppveksttjenestene brukes bedre enn i dag, sa Gunn Marit Helgesen. -Stortinget og regjeringen må gjøre en nødvendig ryddejobb i den altfor omfattende statlige detaljstyringen. Derfor er signalet fra Stortinget om en «ryddejobb», som får støtte av flere partier, svært gledelig, sa Gunn Marit Helgesen.  

KS og sektoren vil bidra i det viktige og helt nødvendige arbeidet. Lover, forskrifter, retningslinjer og bemanningsnormer som kommunene skal rette seg etter, er for detaljerte.  

Rekruttere og beholde lærere 

KD ville i møtet høre hva KS anser som sine viktigste bidrag i det nasjonale og lokale arbeidet med å følge opp rekrutteringsstrategien, eventuelle utfordringer i arbeidet og behov for støtte fra nasjonale myndigheter.  
Kommunene opplever økte rekrutteringsutfordringer for de fleste yrkesgrupper. I hovedsak er det god tilgang på lærere til grunnskolen, mens mange kommuner har utfordringer med å rekruttere nok barnehagelærere. I videregående er det enkelte utfordringer til noen yrkesfag.  

Enige om rekrutteringsstrategi 

- Det er svært viktig og bra at partene og KD har blitt enige om en strategi for rekruttering, både med omforent virkelighetsbeskrivelse og felles tiltak. Turnovertallene for lærere i skolen er lave sammenliknet med andre grupper, og har vært stabilt lave både gjennom lang tid, sa Helgesen. 

KS vil ta initiativ til et møte med partene om hvordan vi kan gjøre praksis i lærerutdanningene bedre, som en oppfølging av en arbeidsgrupperapport om dette.  

Må styrke kommunal sektors rammebetingelser

KS og Regjeringens felles strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole og den nye overordnede nasjonale digitaliseringsstrategien utgjør samlet en god plattform for digitalisering i oppvekstsektoren. KS ser behov for å understreke dette. KS vil ta opp behovet for å styrke kommunal sektors rammebetingelser og nasjonale støtte, for å sikre at digitaliseringen i skole og andre oppveksttjenester ivaretar barn og unges ulike rettigheter og behov.   

Målet er også å formidle at budskapet om å sikre en trygg digital oppvekst er tydelig oppfattet og forstått i sektoren, og oppfordre fremover til at vi får en kunnskapsbasert og balansert kommunikasjon rundt gevinster og utfordringer med digitaliseringen i skolen.  

Tett samarbeid om digitalisering 

KS opplever at vår felles strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole er et godt styringsverktøy - både nasjonalt, regionalt og lokalt.  

- Vi ser nå verdien av at vi har fått til et tett og godt samarbeid om digitalisering over tid, og det er viktigere enn noen gang å sette handling bak strategiens mål og ambisjoner. Vi støtter også Skjermbruksutvalgets kunnskapsbaserte og balanserte tilnærming til dette, sa Gunn Marit Helgesen.  

I det første virkeåret for strategien har både Regjeringen og KS vektlagt arbeidet med tryggere innramming av elevenes læringsmiljøer. Personsikkerhet og informasjonssikkerhet må styrkes.  

Vi mener dette er en riktig og nødvendig prioritering -og viktig signal å sende skoleeiere, leverandører nasjonalt og ikke minst; -internasjonale plattformleverandører.   

KS sitt Skolesec-prosjekt er et tydelig eksempel på dette. Her har KS, med støtte fra Kunnskapsdepartementet og KDD, i samarbeid med kommuner, blant annet lykkes med å forhandle viktige rammebetingelser for elevenes personvern med Google. Arbeidet er nå i avslutningsfasen og vil offentliggjøres om kort tid.