- Vi er bekymret for at summen av lover og forskrifter som har som formål å styre kommuner og fylkeskommuner har blitt for omfattende. Norgesmodellen og arbeidet med ny anskaffelseslov er gode eksempler på saker hvor det er viktig at oppfølgingen av regelverket er praktisk gjennomførbart og effektivt, sa Gunn Marit Helgesen i møte med nærings- og fiskeriminister Cecilie Myrseth.  

Offentlige anskaffelser 

Det blir stadig blir flere lovpålagte plikter og krav innenfor anskaffelsesregelverket. Det er krevende for kommuner å følge opp disse kravene. KS mener det er viktig å få på plass elektroniske verktøy som gjør jobben med anskaffelser enklere. I tillegg ønsker KS at kommuner og fylker blir involvert i det videre arbeidet med ny lov om anskaffelser. 

- Kommuner og fylkeskommuner har praktisk erfaring med regelverket og vil kunne bidra til å gi innspill på hva som er gode løsninger, sier Helgesen.  

Sirkulær industri  

Mission-satsingen, som handler om å utnytte naturressurser på en mer effektiv måte, ble også tatt opp med nærings- og fiskeriminister Cecilie Myrseth.  

Målene i satsingen er å utvikle industrielle symbioser og sirkulære verdikjeder, bygge infrastruktur, rammevilkår og kompetanseløft for industrielle symbioser og sirkulære verdikjeder. 

- KS, fylkeskommunene, Innovasjon Norge, Siva og Forskingsrådet jobber godt sammen om målene i satsingen, men det er også viktig med et godt samarbeid med nærings- og fiskeridepartementet, sa Helgesen.  

I tillegg mener KS at det er behov for økt økonomisk støtte til sirkulære løsninger.  

- Statlige og regionale midler må henge sammen. Støtte til sirkulære prosjekter i etableringsfasen vil ta ned risiko for både store og små og mellomstore bedrifter, slik at disse kan investere tid og ressurser i å utvikle det aktørsamspillet som må til for å lykkes.  

Virkemidler for omstilling

KS er bekymret for at det er få virkemidler tilgjengelig for kommuner og fylkeskommuner i deres arbeid med omstilling og næringsutvikling. Kommunesektoren er en viktig næringsutvikler gjennom aktiv bruk av innkjøpsmakt og offentlig-private utviklingssamarbeid, og har tidligere hatt stor nytte av virkemidler som understøtter og risikoavlaster. Dette har vært avgjørende for at leverandører og offentlige oppdragsgivere har vært villige til å ta risikoen som er forbundet med å utvikle helt nye løsninger og bygge nye markeder. Disse virkemidlene er ikke lenger tilgjengelig. KS etterlyser derfor kraftfulle virkemidler som støtter dette omstillings- og næringsutviklingsarbeidet, og ønsker å diskutere med statsråden hvordan denne virkemiddelporteføljen kan videreutvikles. 

Boligstiftelser 

Fra 1. januar 2023 trådde loven om opphevelse av boligstiftelser i kraft. KS har tidligere gitt regjeringen honnør for å ha ryddet opp i dette, og gitt kommunene en tidsbegrenset mulighet til å kunne oppheve boligstiftelser som de selv har opprettet, og samle boligforvaltningen i selve kommunen.  

Da Stortinget behandlet saken, ble det også gitt et anmodningsvedtak til regjeringen om å komme tilbake til Stortinget om hvordan hjemmel for oppløsning av stiftelser som er etablert av kommune eller fylkeskommune sammen med boligbyggelag, kan utformes.  

I møtet etterlyste KS framdrift i arbeidet med å følge opp stortingsvedtaket fra høsten 2022.