Publisert: 07.06.2022
Det viktig å støtte de innbyggerne som trenger ekstra bistand for å komme digitalt om bord
Ansvarsfordeling mellom stat og kommune i digitaliseringsarbeidet - konsekvenser av at staten leverer tjenester til kommunal sektor og utfordringer og muligheter knyttet til arbeid med sammenhengende tjenester, ble også diskutert med Kommunal- og distriktsdepartementet tirsdag 7. juni.
Det er et viktig prinsipp at alle innbyggere i Norge skal få likeverdige tjenester, samtidig viser tall fra 2021 at 14 prosent av befolkningen har lave eller ingen digitale ferdigheter.
- KS ønsker å legge forholdene til rette for å styrke digital kompetanse i offentlig sektor, og styrke samarbeidet om digital inkludering av innbyggerne. Blant annet gjennom konkrete tiltak som Digihjelpen og Klarspråk, sier styreleder i KS, Gunn Marit Helgesen under møtet med statsråd Sigbjørn Gjelsvik.
- KS er opptatt av at digitale løsninger må være enkle å bruke og tilgjengelige for alle. Innovasjon er med på å sikre at nye digitale tjenester møter brukerens behov og nivå, og bidrar til en universell tilnærming som i større grad vil inkludere dem som av ulike årsaker ikke kan eller klarer å benytte seg av digitale tjenester i dag.
KS viste denne filmen fra Digihjelpen til statsråden under konsultasjonsmøtet om digitalisering.
Ansvarsfordeling mellom stat og kommune i digitaliseringsarbeidet
At kommunal sektor tar i bruk statlige digitale løsninger har sine fordeler, men det bringer også med seg noen utfordringer som i liten grad har blitt undersøkt tidligere. Det er gjennomført et forprosjekt om temaet som ble presentert kort i møtet. Konsekvensene oppstår på en rekke områder (både for statlig og kommunal sektor). Det er ikke bare snakk om juridiske og økonomiske konsekvenser, men også hver enkelt kommunes og fylkeskommunes handlefrihet, kompetanse og sektorens ønske om å levere gode og helhetlige innbyggertjenester.
KS ønsker å øke oppmerksomheten om utfordringer og muligheter knyttet til at staten leverer digitale løsninger til kommunal sektor. Det er viktig blant annet for å sikre at det tas hensyn til kommunesektorens autonomi og at problemstillinger som berører ansvarsdelingen mellom statlig og kommunal sektor belyses i utviklingen av statlige løsninger eller digitale tjenester i kommunal sektor.
Utfordringer og muligheter knyttet til arbeid med sammenhengende tjenester
Å sette brukeren i sentrum er et grunnleggende prinsipp i utviklingen av sammenhengende tjenester. For å lykkes med det, må offentlig sektor i større grad jobbe med å utvikle selve tjenesteområdet sammen. Det omfatter også deler av tjenesteområdet som ikke skal digitaliseres. For å lykkes må kommunal sektor involveres i en tidlig fase, foregangskommuner må kompenseres for deltakelse i utviklingsarbeid og de regionale digitaliseringsnettverkene må sikres tilstrekkelig støtte.
Styrket arbeid med informasjonssikkerhet og personvern
Det har vært flere store angrep mot norske virksomheter i 2021. Kommuner og fylkeskommuner finner det krevende å ivareta tilstrekkelig informasjonssikkerhet og personvern for sine tjenester. KS og KDD har startet et arbeid for å kartlegge og foreslå kortsiktige tiltak som raskt kan øke sektorens evne til å oppdage, forebygge og håndtere digitale angrep. Disse tiltakene vil inngå i Nasjonalt program for informasjonssikkerhet i kommunal sektor (NPISK).
Ekom infrastruktur – styrket utbygging og robusthet
Norge skal takle nye klimautfordringer, økt digitalisering og sikkerhetsutfordringer fremover. Derfor må Norge ha en robust digital infrastruktur som sikrer bosetning, næringsutvikling og innovasjon i hele landet. Prioritering og finansieringen av tiltak er avgjørende.
Les mer om Digihjelpen her