Publisert: 20.03.2020
KS får mange spørsmål fra medlemmene om behovet for smittevernutstyr. Vi har i dag formidlet behovet for informasjon i et brev til helsedirektoratet.
Fylkesmennene skal holde oversikt
Det er velkjent at det er i ferd med å oppstå en mangle på smittevernutstyr i mange deler av helse- og omsorgstjenesten. Sykehusinnkjøp har fått et nasjonalt ansvar for å anskaffe smittevernutstyr til hele helse- og omsorgssektoren, og Fylkesmennene har fått i oppgave å holde oversikt over kommunenes behov og bidra til best mulig distribusjon.
Hver kommunene må gi samlet bestilling
Helsedirektoratet har understreket at hver kommune må gi en samlet bestilling til Fylkesmannen, på vegne av fastleger, institusjoner, hjemmetjenester og andre tjenestetilbud i kommunen som trenger det. Det skal være distribuert egne skjema for dette fra fylkesmennene til kommunene.
Brevet til HelsedirektoratetSe også artikkelen Behov for smittevernutstyr (følg lenka) hvor Helsedirektoratet har kommet med oppdatert informasjon for hvordan smittevernutstyr skal bestilles.