Publisert: 01.10.2018
For at kommunal sektor i fellesskap skal kunne utvikle flere digitale fellesløsninger, er finansieringsordningen Digifin etablert. Ved å utvikle løsninger sammen kan vi oppnå økt verdi for brukerne og lavere utviklings- og forvaltningskostnader.
Finansiering av ordningen
Kommunal og moderniseringsdepartementet har bidratt med til sammen kr 125 millioner til ordningen via prosjektskjønnmidler. Forutsetningen var at kommunal sektor bidro med minst like mye. KS sendte i 2017 en invitasjon til alle sine medlemmer om å bli med i Digifin-ordningen, og alle kommuner og fylkeskommuner i Norge har nå bidratt til ordningen. Kommunene har betalt et engangsbeløp på kr 20,- per innbygger, og fylkeskommunene har betalt kr 5,- per innbygger. KS har bidratt med 11,6 millioner.
Må betale for å ta i bruk løsningene
Kommuner og fylkeskommuner som er med i ordningen, må betale for å ta i bruk løsningene som utvikles. På den måten blir utviklingskostnadene fordelt på dem som tar i løsningene i bruk, og penger går tilbake til ordningen for gjennomføring av nye digitale fellesprosjekter. Prisen påvirkes blant annet av størrelsen på utviklingskostnadene, antatt utbredelsesgrad i kommunesektoren og kommunestørrelse. Det kan gjelde ulike prismodeller for ulike løsninger.
Hvem kan motta finansiering fra ordningen?
De som kan motta støtte fra Digifin til digitaliseringsinitiativ, og som står som formell søker, er:
- Kommuner
- Fylkeskommuner
- KS
- KS Digital
- Kommunalt eide foretak og interkommunale selskap kan også motta støtte dersom kommunen eller fylkeskommuner er med på søknaden.
Kommuner og fylkeskommuner som vil søke om støtte må sende inn et prosjektforslag til digiprosjekter@ks.no. Prosjektforslaget utformes i tråd med Digdirs mal for prosjektforslag og mal for prosjektbegrunnelse. Malene kan lastes ned via denne lenka til Digdir.no.